TOP

Nieuw event Off_South by Modefabriek: ‘we sluiten aan bij de behoeften van nu’

Modefabriek kondigde deze week een nieuw evenement voor street-, sportswear, denim en newclassics aan. Verdwijnt dit segment van Modefabriek? En waarom deze doelgroep? We legden directeur Lucel van den Hoeven een aantal vragen voor: “Iedereen organiseert weleens een borrel, maar een concept als ‘side dish’ heb ik nog weinig gezien.”

Wat voegt Off_South by Modefabriek toe aan het bestaande evenementenaanbod? 

Lucel van den Hoeven, ceo Modefabriek: “Off_South lijkt ons een mooie toevoeging op wat we al bieden met Modefabriek. Het draait heel erg om de ontmoeting tussen retailers en merken en andere professionals die ertoe doen. Op een alternatieve, creatieve locatie die tal van nieuwe mogelijkheden biedt en op andere tijden dan we gewend zijn (11.30-21.30 uur, red.). Iedereen organiseert weleens een borrel, maar een concept als ‘side dish’ heb ik nog weinig gezien. Wij proberen het graag uit.”

 

Het idee doet me een beetje denken aan White Street Market in Milaan. 

“Dat idee ligt dicht bij het onze, alleen focussen zij ook op consumenten, terwijl wij gericht blijven op professionals. Ik ben er geweest en ik vind dat zij met het street market-concept een interessante, gedurfde en doordachte ontwikkeling doormaken. Het is creatief en vernieuwend doordat merken zich op een andere manier presenteren. Ik kan me voorstellen dat bij Off_South ook niet hele collecties worden getoond, maar wellicht een deel ervan. Deelnemers kunnen op een andere manier hun label tonen. Het gaat erom dat we zoeken naar nieuwe modellen en samenwerkingen. Deze nieuwe ruimte leent zich daar perfect voor.”

 

Is erover gedacht dit nieuwe event te integreren binnen Modefabriek?

“Zeker, maar we vonden een nieuwe locatie toch geschikter. Ook om een geheel andere sfeer te creëren. Daarbij: nieuw is altijd leuk en interessant.”

 

Waarom komt Modefabriek nu met een nieuw event?

“Op dit moment voelt de timing goed. Juist nu de modebranche dynamisch is. We moeten op zoek naar andere modellen en samenwerkingsvormen. Daar kan een nieuw concept in een nieuwe omgeving bij helpen, denken we.” 

 

En waarom richt Off_South zich op streetwear en sportswear? Omdat dit segment onder de aandacht ligt?

“In eerste instantie is het uitgangspunt om te focussen op een homogene groep, voor zover dit mogelijk is. Deze branche is eigenzinnig en de merken en retailers die zich hierin bewegen staan erom bekend vaak nieuwe initiatieven te proberen.”

 

Verdwijnt dit segment van Modefabriek?

“Nee hoor, het kan prima naast elkaar bestaan.”

 

Jullie spreken over een ‘new generation segment’ voor ‘front running stores en brands’. Wat betekent dit?
“Dit zijn bedrijven die hun eigen weg zoeken en merken die zich als eerste willen onderscheiden.”

 

Zie je dit als een nieuwe doelgroep voor Modefabriek?
“Wij vertegenwoordigen met Modefabriek en Denim Days al een behoorlijk breed scala. Maar ik zie inderdaad groeimogelijkheden. Ik denk dat het versterkend werkt om dit soort gelijkgestemde merken, waarvan ik nog geen namen kan noemen, bij elkaar te voegen op een eigen locatie.”

 

Hoe ga je deze merken en bezoekers bereiken?

“We zijn nu bezig met een marketingplan. Daarnaast willen we dit echt samen met de merken opzetten, waarbij zij meedenken en klanten uitnodigen.” 

 

Hoe zijn de reacties tot nu toe?
“Erg goed. De vertegenwoordigers van de merken die we vooraf hebben gesproken zijn ontzettend enthousiast. Zeker ook om het feit dat zij de kans krijgen zich anders te profileren. Off_South sluit wat dit betreft aan bij de behoeften van nu, waarbij het belangrijk is om de relatie tussen leverancier en retailer aan te halen en te verdiepen. Op zakelijk gebied, maar ook in een informele setting.” 

 

Lees hier meer over het nieuwe initiatief Off_South by Modefabriek