TOP

Nieuw: Alix The Label * [interview]

De eerste collectie van het nieuwe Nederlandse vrouwenmodemerk Alix The Label ligt in augustus in de winkels. Vanaf de zomercollectie 2016 neemt het merk twee agenten in de arm voor de verkoop en moet het aantal verkooppunten snel groeien.

Waar staat Alix The Label voor?

Rens Netten, die Alix The Label samen met Olivia Wierda heeft opgericht: “Alix is een hippe, stoere vrouwennaam en dat is ook precies wat de collectie is: jong, hip en stoer. Het is geen hele grote collectie, voor de zomer brengen we rond de 30 stuks in meerdere kleuren. Mijn vader (Thomas Netten, de oprichter van Dept en JC Rags, red) zat in de mode en zo is het idee voor een eigen merk ontstaan. Hij is ook aan de zijlijn betrokken bij Alix. De collectie wordt ontworpen door Mir Huijben, de voormalige hoofdontwerpster van Dept.”

Is Alix dan ook vergelijkbaar met Dept?

“Nee, Alix zit in een iets hoger segment. Het is eerder vergelijkbaar met merken als Nikkie, Maison Scotch en Supertrash. Daar zitten we nog iets boven in prijs, want qua materialen zitten we op een iets hoger niveau. We werken bijvoorbeeld met kwaliteiten als alpacawol, mohair, leer en cupro. Maar met €299,- voor een alpacawollen jas en €499,- voor een leren jasje is het nog steeds betaalbaar. De collectie bestaat enerzijds uit luxere basics, zoals goede lange vesten en basissweaters. Daarnaast zijn er uitgewerkte items, zoals mooie jurkjes, leren broeken en jasjes.”

Wat is de doelgroep?

“Alix is een breed merk. Het past in boetieks tussen duurdere merken, maar ook in een jeanszaak. Het is young in mind, dus ook voor ouderen die zich jong voelen. Mijn vriendin kan die alpacawollen jas aan, maar haar moeder ook. Het beeld dat we in de marketing gaan neerzetten is jong en hip. Als straks de eerste collectie in augustus wordt uitgeleverd, ondersteunen we dat met een luxe collectieboek voor in de winkels, een video op social media en via modebloggers.”

Hoe is het merk ontvangen op Modefabriek?

“We hadden uitgepakt met een grote stand. Voor de winter hebben we nu rond de 35 verkooppunten in Nederland en 20 in België. In België werken we met agentuur Akris. We hebben nu voor Nederland ook twee agenten in de arm genomen: Esther de Haas Mogeagenturen in het MAC in Nieuwkuijk voor het zuiden van het land en Vivienne H. Modeagenturen in het WFC in Amsterdam voor het noorden van het land. Met die agenten willen we het aantal verkooppunten uitbreiden. Zij kunnen zich volledig focussen op de verkoop.”

Waar willen jullie naartoe?

“Natuurlijk hebben we ideeën over waar we heen willen, maar we willen het merk eerst goed neerzetten. Deze zomer staan we weer op Modefabriek. We zijn blij dat we twee goede agenten in de arm hebben genomen. Ik denk dat dat ons gaat helpen. Ik hoop dat Alix op termijn in 150 tot 200 winkels in Nederland ligt. En wie weet openen we ooit eigen winkels. Maar wel kleine boetieks, persoonlijk en compact, zodat we het Alix-gevoel goed kunnen overbrengen.”