TOP

Neonyt gaat naar Parijs, No Label opent winkel en nieuwe merken voor Goodbrandz

Neonyt gaat de grens over. Na Duitsland zal de duurzame modebeurs vanaf volgend jaar ook worden georganiseerd in Parijs. Verder: No Label opent een winkel in Den Haag, Goodbrandz introduceert drie nieuwe merken en de inflatie daalde in november. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 8 december.

Neonyt rolt beursconcept uit naar Parijs

Neonyt gaat naar Frankrijk. Na de licentieovereenkomst met Igedo Company voor Düsseldorf doet de duurzame modebeurs hetzelfde met WSN Développement voor een Parijse editie, die in januari en september gehouden gaat worden. Neonyt gaat tegelijktijdig plaatsvinden met modebeurzen Who’s Next en Impact by WSN. De aftrap is van 21 tot en met 23 januari 2023, in Paris Expo Porte de Versailles.

Eigenaar Messe Frankfurt kondigde eerder al aan het concept van Neonyt door middel van licenties internationaal te gaan uitrollen. Neonyt wil nieuwe markten betreden en richt zich met de Parijse editie in het bijzonder op retailers uit België, Italië, Spanje, Portugal, Zwitserland en natuurlijk Frankrijk. De doelgroep bestaat uit speciaalzaken en multibrandstores die veel waarde hechten aan een duurzaam assortiment.

ING: ‘2023 wordt mager jaar voor economie’

2023 wordt een mager jaar voor de Nederlandse economie, zo voorspelt ING Research in een prognose. De economie groeit naar verwachting met 0,4 procent, groei die met name in de tweede helft van het jaar te zien zal zijn. Hoewel de inflatie over de piek heen lijkt, blijft deze volgend jaar met zo’n 4,4 procent hoog: prijsstijgingen voor grondstoffen, vervoer, energie en stijgende lonen blijven doorwerken.

Positief nieuws is dat het door de overheid ingestelde prijsplafond de inflatie komend jaar flink zal drukken. “Bestedingen van de overheid zijn de drijvende kracht achter de bbp-groei”, aldus de economen. “Groei van de consumptie van huishoudens komt per saldo nauwelijks van de grond – naar verwachting slechts met 0,2 procent – vanwege de aanhoudende hoge prijsstijgingen en zwakke dynamiek op de woningmarkt.” Wel zal de loonontwikkeling in 2023 volgens de bank een stuk dichter in de buurt van de prijsstijgingen komen dan een jaar eerder.

No Label strijkt neer in Den Haag

No Label heeft een brandstore in Den Haag geopend, aan de Hoogstraat 14. Het is de zesde brandstore in Nederland en past binnen de ambitie om de ‘sterke online aanwezigheid te ondersteunen met landelijke fysieke dekking’, zo laat het mannenmodemerk in een aankondiging weten. “Met een stevige online fanbase in Den Haag en omgeving was het openen van deze winkel een logische stap.” Interieurdesigner Pepijn Smit van S-P-A-C-E Projects tekende voor het winkelontwerp. Hij ontwierp eerder ook de winkel van No Label in Westfield Mall of the Netherlands. Tegelijk met de opening in Den Haag introduceert het mannenmodemerk een nieuwe lijn met luxe knitwear uit Italië. (Tekst gaat verder onder foto’s)

Inflatie daalt naar 9,9 procent in november

Ook nieuwe cijfers van het CBS lijken erop te wijzen dat de inflatie het hoogtepunt voorbij is. Consumentengoederen en -diensten waren in november 9,9 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder. In oktober was dit nog 14,3 procent. Dat komt doordat energie mede door de overheidsmaatregelen in prijs aan het zakken is. Elektriciteit, gas en stadsverwarming waren in november 70 procent duurder dan een jaar eerder, tegen 173 procent in oktober. De inflatie werd ook lager door de prijsontwikkeling van kleding en schoenen. Waar deze producten in oktober nog 9,4 procent duurder waren dan een jaar eerder, was dat in november 6,6 procent.

Goodbrandz introduceert drie nieuwe labels

Nieuw seizoen, nieuwe duurzame kansen. Met die aankondiging introduceert sustainable agentuur Goodbrandz drie nieuwe labels: J Label, Dawn Denim en Woolish. Het Nederlandse J Label is vijf jaar geleden opgericht door Janneke Honings en Judith van der Wolde en staat voor ‘conscious luxury’. De collectie kan volgens Goodbrandz ‘commercieel gezien concurreren met de gevestigde merken’.

De Duitse ondernemers Ines Rust en Marian von Rappard willen met jeanslabel Dawn Denim de op één na duurzaamste spijkerbroek ter wereld maken in de eigen fabriek in Vietnam (de duurzaamste jeans zijn namelijk de broeken die al in je kast liggen, zeggen ze). Transparantie is een belangrijke kernwaarde; zo zijn de broeken voorzien van QR-codes met informatie over het productieproces.

Ook bij knitwearlabel Woolish uit Estland staat transparantie hoog in het vaandel. Het merk maakt eigenzinnige cardigans, sweaters, vesten en jurken van 100 procent merinowol.  Woolish ontwerpt circulair en produceert zonder afval. De merken zijn op 22 en 23 januari te zien op Modefabriek.