TOP

Nederlandse winkelstad op het internet: Stad.nl

Een digitale winkelstad met tientallen online shops: Mabel Mangnus en Helene van der Meijs openen binnenkort de digitale deuren van Stad.nl. Kleinere en unieke winkelformules kunnen hier tegen een vast bedrag een webshop openen.

Mabel Mangnus en Helene van der Meijs presenteerden hun concept op de Webwinkel Vakdagen die op 25 en 26 januari in de Utrechtse Jaarbeurs plaatsvonden. De twee initiatiefnemers lieten aan Twinklemagazine.nl weten dat Stad.nl vooral plaats moet gaan bieden aan kleinere, unieke ondernemingen, en een alternatief vormen voor Google AdWords. Volgens Mangnus is Google momenteel de enige winkelstraat op internet: “Helaas is deze winkelstraat overbevolkt en duur. De straat wordt steeds meer gedomineerd door de grote bedrijven.”

Beleving
In een interview op de website van de Webwinkel Vakdagen, zeggen de initiatiefnemers: “Stad.nl is gebaseerd op de “slow” beweging waarbij alles met meer aandacht, diepgang en betrokkenheid wordt beleefd. Producten en diensten worden altijd getoond in de context, het winkelpand van de ondernemer, welke geplaatst is in één van de thema straten van de stad. Voor de ondernemer is er alle ruimte om zichzelf te presenteren en zijn verhaal en zijn passie met de bezoeker te delen. Bezoekers krijgen een compleet beeld van een winkel en het verhaal achter een product. Ook hoeven zij eens een keer niet van te voren te bedenken waar ze naar op zoek zijn (en een zoekwoord in te tikken) maar kunnen zij zich laten verrassen door het gevarieerde aanbod van de winkelpanden.”

Cross channel
Stad.nl staat open voor alle ondernemers in Nederland die zich thuis voelen binnen het concept van stad.nl. “We willen er zowel zijn voor webwinkels als ook fysieke winkels die deel willen nemen aan de internet economie. Stad.nl wil een brug maken tussen de fysieke en internet wereld door haar op beleving gerichte opzet met virtuele straten en winkelpanden. Webwinkels en bedrijven worden hierdoor ‘fysieker’ en fysieke winkels en bedrijven meer ‘online’. Beiden willen hun merk onder de aandacht van een groot publiek brengen, meer verkeer trekken naar hun winkel of website en meer producten of diensten verkopen. Stad.nl wil met haar platform hierin bijdragen.”

Winkelstraten
Net als een echte stad, beschikt Stad.nl ook over straten die zijn opgedeeld in productcategorieën. Zo is er de Modegracht, het Kinderlaantje en de Interieurstraat. Bijzonder aan het concept is dat consumenten direct contact kunnen leggen met de winkelier, die hun producten in de één van de winkesl tonen. Ook bestaat er de mogelijkheid voor klanten om producten te delen via social media en een eigen straat met favoriete winkels te bouwen.

Officiele opening
Tijdens de Webwinkel Vakdagen hebben zich 150 winkeliers aangemeld voor Stad.nl. Bezoekers worden de komende weken op uitnodiging binnengelaten en pas in maart gaan de stadspoorten helemaal open. Dan zal er nog geen winkelmandje beschikbaar zijn, maar het is wel de bedoeling dat deze er komt. ‘Stad.nl is geen doorlinksite, maar een bestemming’, aldus de initiatiefneemsters.

Volg Stad.nl ook op twitter @stad.nl.