Nederlandse webverkopen stijgen
Nederlandse consumenten waren in het eerste kwartaal goed voor 35,6 miljoen online aankooptransacties, tegenover 30 miljoen in dezelfde periode verleden jaar. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen dat is uitgevoerd door Gfk in opdracht van Thuiswinkel.org.
Tachtig procent van de aankopen online betreft producten, zoals kleding en electronica. De overige twintig procent zijn diensten, zoals pakketreizen en verzekeringen. De grootste groei vond plaats bij de verkopen van evenemententickets en speelgoed.
In totaal gaven Nederlandse online shoppers in het eerste kwartaal van 2015 € 4,4 miljard online uit, tegenover € 3,8 miljard verleden jaar. Hiermee laat de online markt op totaalniveau een groei zien van 16 procent.
Ook het aantal online kopers neemt toe. In het eerste kwartaal van 2015 deed 78 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder één of meerdere online aankopen. Dit aantal is met 4% gestegen ten opzichte van diezelfde periode verleden jaar.