TOP

Nederlandse webshops bieden meeste afleveropties

Consumenten die shoppen bij Nederlandse webshops hebben daarbij de meeste keuze uit afleveropties. Dat onderzocht Simtrec.

De diversiteit aan afleveropties in Nederlandse webwinkels neemt toe.  Steeds meer webwinkels in Nederland kunnen op twee of meer adressen afleveren. Ook is een lichte stijging te zien in het bieden van de mogelijkheid om een pakket zelf op te halen bij een afhaalpunt. Tot slot kunnen consumenten steeds vaker een dag en tijdvak kiezen, en kan soms zelfs dezelfde dag nog worden geleverd. Hierin loopt Nederland voor op andere landen in West-Europa. Dat blijkt uit onderzoek van Simtrec onder 550 webwinkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Door verschillende afleveropties kan de consument kiezen wat het beste bij hem past.

Nederlandse afleveropties

Zo´n 36 procent van de Nederlandse webshops bieden geen op slechts één afleveroptie. Eveneens 36 procent van de webshops in Nederland biedt maar liefst drie of meer afleveropties aan. Dit is ruim twee keer zoveel als in 2011. Nederland loopt hierin ruim voor op landen als België en Duitsland. Zo’n 18 procent van de Nederlandse webshops biedt klanten daarbij de keuze zelf een afleverdag te kiezen. Bij 5 procent van de webshops in Nederland kun je zelfs een tijdvak voor afleveren kiezen.

Snel bezorgen of afhalen

Het aantal Nederlandse webshops dat dezelfde dag nog bezorgt steeg van 1 procent in 2012 naar 3 procent in 2013. Verder zijn Nederlandse webshops koploper als het op afhaalpunten aankomt. Maar liefst 51 procent van de webshops biedt een eigen afhaalpunt aan. Webwinkeliers uit Duitsland, Frankrijk en België werken vaker met landelijke afhaalpunten.

Wat kiest de consument?

Zeven van de tien Nederlanders geeft de voorkeur aan aflevering op het thuisadres. 17 procent haalt artikelen liever op bij een filiaal van de webshop of een depot van de logistieke dienstverlener. 10 procent laat orders het liefst op een ander adres bezorgen, zoals op het werk. Deze laatste optie is vooral populair onder consumenten onder de 50 jaar. Waarschijnlijk omdat deze groep meer werkt dan ouderen. Tussen mannen en vrouwen zit vrijwel geen verschil.

Toekomst

Halen we onze pakketjes in de toekomst op bij een pakketkluis aan huis of op een station? Deze moderne afleveropties zijn nog relatief onbekend. Wel geeft 90 procent van de consumenten aan het (zeer) belangrijk te weten wanneer een pakket wordt bezorgd, en wil graag de mogelijkheid hebben om een afleverdag- en moment te kiezen, zoals zaterdags of ’s avonds.

Lees ook: Nederlandse webshops zijn ook de snelste bezorgers.