TOP

Nederlandse merken populair onder jongeren, My Jewellery opent grootste vestiging en Primark verhoogt prijzen

Jonge consumenten kopen vaker streetwearlabels van eigen bodem en My Jewellery is in Eindhoven neergestreken met de grootste winkel tot nu toe. Verder: Primark komt met hogere prijzen, Jan Agelink geeft een schoenentrendseminar voor zomer 2023 en Uniqlo kondigt een collab aan met Marni. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 26 april.

Foto: My Jewellery

Nederlandse streetwearmerken populair onder jongeren

Nederlandse jongeren geven meer uit aan mode van lokale streetwearmerken als Daily Paper, Filling Pieces, In Gold We Trust en Malelions. Dit concludeert Winkelstraat.nl aan de hand van diens New Luxury Fashion Monitor, waarvoor duizend Nederlanders tussen 15 en 30 jaar zijn bevraagd. Uit het rapport komt naar voren dat 87 procent van de jonge consumenten hun geld uitgeven aan mode. De populariteit van merken van eigen bodem blijft elk jaar groeien. Zo geeft bijna de helft (45 procent) van de respondenten geld uit aan Nederlandse streetwear van onder meer Daily Paper, Filling Pieces en In Gold We Trust. Dit betekent een stijging van 14 procent. De voorkeur voor internationale merken is het afgelopen jaar gedaald met 7 procent. Verder valt in het onderzoek op dat 42 procent van de doelgroep ervoor kiest om modeproducten en accessoires bij voorkeur in een fysieke winkel te kopen. Als jongeren online shoppen kiezen ze voor een platform waar meerdere merken beschikbaar zijn. Voor het platform Winkelstraat.nl is de groeiende vraag naar Nederlandse merken aanleiding om het aanbod uit te breiden. Het afgelopen jaar is dit assortiment al met 50 procent gegroeid.

My Jewellery opent grootste vestiging in Eindhoven

Zaterdag 23 april heeft My Jewellery in Eindhoven de tot nu toe grootste vestiging geopend. Het is het tweede filiaal van het mode- en accessoiremerk in de stad en de 22ste in de Benelux. De nieuwe winkel heeft een oppervlakte van 650 vierkante meter. De meeste vestigingen van het label meten rond de 100 vierkante meter. “We ontgroeien de kleine boetieks”, reageert oprichter/eigenaar Sharon Hilgers. “Dit is een flinke stap voor ons, met naast aandacht voor sieraden ook veel ruimte voor het presenteren van kleding.” De winkel aan de Nieuwe Emmasingel in Eindhoven is ingericht volgens een nieuw concept. In twee ‘showzones’ kunnen klanten inspiratie opdoen voor het combineren van kledingstukken en sieraden.

Primark verhoogt prijzen

De Britse retailer Primark verhoogt door de huidige inflatie een aantal, nog niet nader benoemde, artikelen voor komend herfst-winterseizoen. Dit meldt moederbedrijf Associated British Foods Plc tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. Kostenbesparingen – waaronder het schrappen van banen – brengen de onderneming niet genoeg, geeft ceo George Weston aan. Primark laat weten dat de resultaten het afgelopen halfjaar weer het niveau van voor de pandemie benaderen. De keten realiseerde een omzet van 4,2 miljard euro, een stijging van 59 procent. Het aangepaste operationele resultaat komt uit op een groei van 493 miljoen euro. De groei is volgens het concern te danken aan het feit dat in deze periode de winkels open waren. Een jaar eerder waren veel vestigingen gesloten door lockdowns. Primark verwacht dat het herstel in de tweede helft van het boekjaar zal doorzetten.  

Jan Agelink presenteert schoenentrends voor zomer 2023

Trendforecaster Jan Agelink van Buro Jantrendman deelt op dinsdag 10 mei 2022 de belangrijkste schoenentrends voor zomer 2023 in het nieuwe Schoenenkwartier in Waalwijk. Naast de materialen, silhouetten en kleuren voor dit seizoen werpt Agelink ook een blik op interessante maatschappelijke- en consumententrends en praktische inspiratie voor winkelconcepten, visual merchandising, merkidentiteit en productvormgeving. Agelink voorspelt een ‘prikkelend zomerseizoen’. “Tijdens de coronacrisis hebben we de tijd gehad om aan ‘soul searching’ te doen, waardoor we voor zomer 2023 een enorme behoefte aan zelfexpressie zien. Door het – hopelijke – einde van de pandemie heerst er een creatieve en outgoing sfeer, die vertaald wordt naar spannende kleurcombinaties en speelse nieuwe contrasten in materiaalkeuzes.” Abonnees van Textilia en Schoenvisie krijgen een mooie korting en betalen voor het seminar geen 129 euro, maar 116 euro (exclusief BTW). Hierbij zijn een digitale hand-out van de trendthema’s en de kleurkaarten voor zomer 2023 inbegrepen. Tickets zijn hier te bestellen. 

Uniqlo en Marni maken gezamenlijke collectie

De Japanse retailer Uniqlo en het Italiaanse designlabel Marni presenteren op 19 mei de eerste collab. Hierbij wordt de bekende Uniqlo LifeWear, gekenmerkt door eenvoudige en functionele ontwerpen, gecombineerd met de creatieve Marni-esthetiek. Het resultaat is een kleurrijke dagelijks te dragen collectie voor mannen en vrouwen met opvallende grafische prints in pop-stijl, bloempatronen en speelse proporties – waaronder een volumineuze ballonrok en een pyama met vloeiende draperieën. De collectie omvat verder shirts, broeken, rokken, jurken, jassen en sokken variërend in prijs van 9,90 euro (accessoires) tot 149,90 (outerwear).