TOP

Nederlandse bedrijven ver boven gemiddeld actief op social media

Het gebruik van social media blijft stijgen, zo ook in Nederland. In vergelijking tot Europa, scoren Nederlandse bedrijven ver bovengemiddeld als het gaat om hoe actief ze zijn op Facebook, Twitter en andere netwerken.

Het gebruik van social media is in Nederland in de afgelopen jaren sterk gestegen, zowel bij bedrijven als bij personen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Bedrijven op social media

Bedrijven zien steeds meer het belang in van het aanwezig zijn op social media. In 2014 zat 53 procent van de Nederlandse bedrijven op een online netwerk terwijl dat in 2012 maar een derde was. Hiermee scoort Nederland ver bovengemiddeld in vergelijking tot andere landen in Europa, waar het gemiddelde op 33 procent ligt. Alleen Ierland verslaat met bijna 60 procent ons kikkerlandje.

Personen op social media

Waar er in 2012 nog maar 65 procent van de Nederlanders boven de 12 jaar op social media zat, is dat in 2014 gestegen naar 80 procent. Zeven op de tien wisselde vorig jaar teksberichten uit en 62 procent neemt deel aan netwerken zoals Twitter en Facebook. Deze stijging komt vooral doordat er steeds meer 45-plussers gebruik maken van online netwerken, hun aandeel is in de afgelopen twee jaar ongeveer anderhalf keer zoveel geworden. Ook 25 tot 45-jarigen gebruiken meer social media. In 2012 deed nog 75 procent van hen iets met een online netwerk, nu ligt dat op meer dan 90 procent. Jongeren tussen de 12 en 25 jaar zitten nog steeds tegen de 100 procent aan te hikken.

Gemiddeld zit 63 procent van de Nederlanders op social media, dat is net boven het Europese gemiddelde van 58 procent. In Hongarije wordt met een gemiddelde van 80 procent, het meest gebruik gemaakt van internet.