TOP

Nederland heeft te veel winkels, Douglas stapt in de kleding en welk modebedrijf heeft de leukste 1 aprilgrap?

Nederland heeft nog steeds te veel winkels, zeggen retailexperts. Parfumerie- en cosmeticaketen Douglas gaat nu ook kleding verkopen en Olcay Gülsen laat een flinke schuld achter. Verder: welk modebedrijf bedacht dit jaar de leukste 1 aprilgrap? Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van maandag 1 april.

Failliet Supertrash heeft miljoenenschuld

Een jaar na het faillissement is bekend hoeveel schuld Supertrash heeft: €13 miljoen euro. Dat schrijft de Telegraaf op basis van het faillissementsverslag. Alleen al aan de Belastingdienst en de bank is het bedrijf, dat werd opgericht door Olcay Gulsen, vijf miljoen euro schuldig. Gulsen verliet het bedrijf in februari 2018. In maart dat jaar viel het bedrijf om.

Nu blijkt dat het al jaren niet goed ging, schrijft de krant. De curator heeft inmiddels €1,3 miljoen binnengehaald met de verkoop van een deel van de onverkochte kledingvoorraden en door de merkrechten op de titels Supertrash, ST studio en de naam van de onderneemster te verkopen. Daarnaast hebben de huisbankiers van Supertrash – een buitenlandse bank waarvan de naam niet bekend is gemaakt – afgelopen maanden nog een deel van haar vordering van €2,6 miljoen te verhalen op schuldenaren van het modebedrijf. Hierdoor blijft een bankschuld van €1,4 miljoen over.

Zeven redenen waarom winkels verdwijnen

Nederland heeft nog steeds te veel winkels en winkels bieden nog te weinig toegevoegde waarde, zeggen retailexperts in het AD. Naar aanleiding van de recente faillissementen van onder meer Intertoys, Coolcat, Op=Op en Voordeelshop, somt de redactie zeven oorzaken op die er volgens de krant op wijzen dat fysieke winkels verdwijnen. Een van die oorzaken is internet, waardoor alle spullen bereikbaar zijn geworden. Andere genoemde oorzaken zijn het dalende consumentenvertrouwen, de hoge kortingen, verschraling van het winkelaanbod en het weer. Door de lange, warme zomer en de zachte winter zijn collecties blijven hangen. Frank Quix van adviesbureau Q&A: ,,Het lijkt wel of de seizoenen vervlakken en dat er geen echt winter- of zomerseizoen meer is. Dat is slecht nieuws voor kledingwinkels, want als het maar niet echt koud wil worden, blijven je naar verhouding dure winterjassen in de rekken hangen.”

Hunkemöller lanceert ‘dogkini’…

…of toch niet? Het bodyfashionbedrijf kwam met een officieel persbericht inclusief beeld waarop twee vrolijke viervoeters een deel van de collectie showen. Dat vergezeld van de blije boodschap dat ‘ook jouw lieve huisdier straalt op het strand dit jaar!’

Hunkemoller 1 apil grap

Hunkemöller haakt in op de trend van twinning, waarbij moeders en vaders kleding matchen met hun kind bijvoorbeeld. De bikini’s en zwemshorts voor honden zouden verkrijgbaar zijn vanaf 15 april, zowel online als in geselecteerde winkels. De items zijn beschikbaar in de maten XS t/m L. De prijzen variëren van €14,99 tot €24,99 euro. Het lijkt in alles op een goede 1 aprilgrap, die verdacht veel lijkt op die van vorig jaar toen ze met een matchende bikini voor stellen kwamen.

Myomy start crowdfundingcampagne voor groeiplannen

Het luxe en duurzame tassen- en accessoireslabel Myomy is op het nieuwe financieringsplatform van de Rabobank en beursbedrijf Nxchange, Rabo&Crowd, een crowdfundingcampagne gestart. Myomy wil voor €500.000 aan obligatieleningen uitgeven om internationale groeiplannen te kunnen financieren, meldt de Telegraaf.

Particuliere beleggers kunnen obligatieleningen aankopen. De obligaties kunnen na de inschrijving, tussentijds worden verhandeld via de beurs van Nxchange. Myomy is opgericht in 2007 door Marja Baas. De producten zijn nu verkrijgbaar in meer dan 280 winkels in onder meer Nederland.

Douglas gaat kleding verkopen

Parfumerie- en cosmeticaketen Douglas heeft plannen om kleding en accessoires te gaan verkopen in zijn webshop. Dat meldt onder meer Retailtrends naar aanleiding van een publicatie in TextilWirtshaft. Douglas is momenteel op zoek naar partners, waarbij de focus ligt op detailhandelaren in mode en accessoires, zo kondigde ceo Tina Müller aan op een evenement van de ‘Wirtschaftspublizistischen Vereinigung’. Het is de bedoeling dat de nieuwe webshop, die in 21 Europse landen is vertegenwoordigd, nog dit jaar live gaat.