TOP

Nederland gaat weer open, My Jewellery opent winkel in België en hogere omzet voor kleding- en schoenenwinkels

Nederland van het slot, hogere omzet kleding- en schoenenwinkels en My Jewellery opent een winkel in Mechelen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 16 februari.

Foto: Pixabay

Nederland in drie stappen van het slot

Nederland gaat weer open, dat heeft minister Ernst Kuipers van Volksgezondheid dinsdagavond bekendgemaakt. De komende tien dagen wordt er in drie stappen versoepeld. De versoepelingen zijn mogelijk omdat het aantal ziekenhuisopnames ondanks de hoge besmettingscijfers stabiel is. Allereerst vervalt het advies om thuis niet meer dan vier mensen te ontvangen, per direct. Het advies om zoveel mogelijk thuis te werken, verandert in: werk maximaal de helft van de werktijd op kantoor. De volgende stap wordt op vrijdag 18 februari gezet. Dan worden de openingstijden voor horeca en cultuur verruimd tot 1.00 uur ’s nachts. Het coronatoegangsbewijs blijft nog een week gelden, maar eenmaal binnen zijn een mondkapje en het houden van anderhalve meter afstand niet meer nodig (tenzij het gaat om locaties met vijfhonderd mensen of meer). Restaurants, cafés, theaters, concertzalen en bioscopen kunnen de zalen weer vullen. Een week daarna, op vrijdag 25 februari, gelden overal weer de normale openingstijden. De coronapas, de anderhalve meter afstand, de verplichte vaste zitplaats, het maximumaantal bezoekers en het dragen van een mondkapje (behalve in het openbaar vervoer en op luchthavens) vervallen. Voor grote indoorevenementen, met vijfhonderd bezoekers of meer, wordt het 1G-beleid van kracht, ofwel: testen voor toegang. Dit geldt niet voor doorstroomlocaties als beurzen en congressen.

Hogere omzet voor kleding- en schoenenwinkels

De omzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2021 ongeveer 6 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers. De omzettoename van de detailhandel valt toe te schrijven aan de non-foodsector. De omzet was in die sector ruim 11 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral kledingwinkels zetten meer om (34 procent), maar de omzet lag nog onder het niveau van het vierde kwartaal van 2019. Ook voor schoenenwinkels volgde de grote omzettoename eind 2021 op een omzetafname een jaar eerder. De internetomzet van de detailhandel zwakte in het vierde kwartaal van 2021 verder af en nam met ongeveer 3 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Sinds het begin van de coronacrisis werd flink meer omgezet door internetverkopers. De totale omzet van de detailhandel was ongeveer 6 procent hoger dan in het vierde kwartaal van 2020. Deze toename valt toe te schrijven aan de non-foodsector, de omzet van de foodsector nam juist licht af.

My Jewellery opent winkel in België

De Nederlandse modeketen My Jewellery opent op zaterdag 19 februari een nieuwe winkel in het Belgische Mechelen. Het is het tweede Belgische filiaal van het label, er is sinds 2021 ook een zaak in Antwerpen, zo schrijft het Nieuwsblad. Er staat ook een winkel in Gent op de agenda, die opent rond het eind van dit eerste kwartaal. “De onlangs geopende boutique in Antwerpen is een groot succes”, zegt oprichter Sharon Hilgers. “We zien veel potentieel in de Belgische markt. Hier een tweede winkel openen is voor ons dan ook een logische stap. In hartje Mechelen vonden we een pand van 168 vierkante meter dat volledig in My Jewellery-stijl werd ingericht, zodat je onze liefde en passie voor sieraden en mode echt kunt voelen.” My Jewellery startte in 2011 als webshop, inmiddels telt het concern 18 winkels en zo’n 300 verkooppunten.

Bonita de Kok winnaar TMO Business Battle

De TMO Business Battle 2021/2022 is in de wacht gesleept door de 18-jarige student Bonita de Kok (in het midden op de foto). Dat staat in een persbericht. De Kok won met haar winnende concept ‘Blue doesn’t end with you’ voor opdrachtgever Jack & Jones waarvoor ze een concept voor het leasen van spijkerbroeken heeft bedacht. Hiermee heeft ze een studiebeurs gewonnen ter waarde van €39.000. Ook vertegenwoordigt ze de opleiding 3,5 jaar lang als ambassadeur via social media. Ze start in september dit jaar met de opleiding. De tweede plaats ging naar Lotte Hazelaar (rechts op de foto) die een zogeheten ‘kick-ass’ carelabel voor jeans bedacht. Fleur Verheijen (links op de foto) haalde de derde prijs binnen voor haar concept V/World, waarbij een tweedehands collectie spijkerbroeken als exclusief en hip gepositioneerd zou worden in de Jack &Jones winkel.