TOP

Natan opent winkel in Parijs, Chinese modebeurs slachtoffer coronavirus en Hudson’s Bay Nederland draaide alleen maar verlies.

Het Belgische modehuis Natan heeft een winkel geopend in Parijs. De Chinese modebeurs Chic Shanghai wordt uitgesteld vanwege het coronavirus. En Hudson's Bay leed in Nederland in totaal 184 miljoen euro verlies. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 4 februari 2020.

Natan opent winkel in Parijs

Het Belgische modehuis Natan, favoriet bij koningin Maxima, heeft een winkel geopend in Parijs. Sinds 1983 staat de modeketen onder leiding van couturier Edouard Vermeulen. Voor hem is de Franse hoofdstad ‘een inspiratiebron, de uitverkoren plek om zich onder te dompelen in de mode met al zijn creatieve vormen en een opportuniteit voor meer internationale zichtbaarheid’. De winkel is gelegen in de invloedrijke wijk Rive Gauche waar veel luxe winkels zijn gevestigd. De ‘cosy’ ruimte zal naargelang de collectie steeds anders ingericht en aangekleed worden. Natan heeft al zes winkels in thuisland België. De winkel in Parijs is niet de eerste boetiek over de grens. In 2016 opende Natan al een filiaal in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam.

Award voor kledingproducent Schijvens

Bedrijfskledingproducent Schijvens heeft de Circular Award Business 2020 gewonnen. Dit is een prijs voor het bedrijf dat het meest circulair innoveert binnen hun eigen bedrijfsvoering en laat zien wat een circulaire economie kan betekenen voor Nederland. Schijvens werd door de jury geroemd voor zijn impact in de textielindustrie. Het bedrijf maakt circulaire bedrijfskleding bestaande uit vijftig procent gerecyclede, afgedragen of kapotte werkkleding en vijftig procent gerecyclede PET. Hierdoor hoeft het bedrijf geen gebruik te maken van nieuwe grondstoffen. Inmiddels verdient zestig procent van de kleding afkomstig van dit bedrijf het label ‘circulair’. Door een eigen retoursysteem op te zetten is het Schijvens gelukt kleding op te halen bij verschillende klanten. Daarnaast wordt de kleding op zo’n manier ontworpen dat het zo makkelijk mogelijk weer geshredderd kan worden wanneer het afgedragen of kapot is.

Chinese modebeurs uitgesteld door coronavirus

Ook in de mode vallen slachtoffers door het oprukkende coronavirus. De Chinese modebeurs Chic Shanghai, die gepland stond voor 11 tot 13 maart, wordt uitgesteld vanwege het virus. Dat maakte de organisatie gisteren bekend. Hiermee hoopt de organisatie de gezondheid van exposanten, beursbezoekers en medewerkers te beschermen. Het uitstel is ook een gevolg van de maatregelen van de Chinese overheid om een ​​nieuwe virusuitbraak te voorkomen en de huidige te beheersen. Er is nog geen nieuwe beursdatum bekend. Daarover is de organisatie in overleg met de autoriteiten en hangt af van hoe de epidemie verloopt. Ondertussen worden alle voorbereidingen voor de uitgestelde beurs gewoon voortgezet.

Hudson’s Bay Nederland draaide alleen maar verlies

Hudson’s Bay leed in Nederland in totaal 184 miljoen euro verlies. Dat blijkt uit het eerste faillissementsverslag van de curatoren, waar Retailtrends over schrijft. In 2017, het eerste jaar van Hudson’s Bay in Nederland, werd een verlies geboekt van 28,6 miljoen euro. In 2018 was het verlies met 81,4 miljoen euro bijna drie keer zo groot en in 2019 werd er een verlies van 73,8 miljoen genoteerd. De curatoren vinden het nog te vroeg om iets te zeggen over de oorzaken van het faillissement. Wel is duidelijk dat de aandeelhouders de verliezen niet meer wilden aanvullen. De uitverkoop heeft bijna 23 miljoen euro opgeleverd en de winkelinventaris is voor een groot deel verkocht aan Galeria Kaufhof voor 3,3 miljoen euro.

Hacked by__ maakt opnieuw collectie voor H&M

Na de collectie van vorig jaar werkt H&M opnieuw samen met HACKED by__. Het Nederlandse ontwerpersduo Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum heeft door upcycling van H&M kledingstukken uit de uitverkoop een collectie uniseks truien ontworpen. De collectie bestaat deels uit handgemaakte ‘one of a kind’ items en alle truien zijn ‘sizeless’ zodat consumenten zelf een keuze kunnen maken in hoe ze de truien het liefst dragen. Voor deze productie werkt Hacked by__ samen met Schepers Bosman Factory, een Nederlands atelier waar onder andere duurzame kleding wordt gemaakt en dat ervaring heeft met upcycling. Als aanvulling op de collectie laat Alexander van Slobbe in speciaal voor deze samenwerking gemaakte tutorials drie methoden zien om zelf een trui te ‘hacken’. De Hacked by__ X H&M collectie wordt gelanceerd op 7 februari en is exclusief verkrijgbaar in de H&M flagshipstore in de Koopgoot in Rotterdam.