TOP

Namaak is volgens Europees onderzoek niet erg

Wanneer consumenten namaak producten kopen, schaadt dit de merken niet. Dit blijkt uit een nieuw, door de Europese Unie gefinancieerd, onderzoek.

De meeste merken zijn niet blij met de replica’s van hun producten die overal opduiken, maar uit Europees onderzoek blijkt dat namaak juist de merken promoot. Dit meldt de Britse krant Telegraph.

De jacht op nep

Ook het argument dat de merken omzet mislopen omdat consumenten nep kopen in plaats van echt, wordt in het rapport weerlegd. Volgens mede-onderzoeker en professor David Wall zouden mensen die namaak kopen sowieso nooit geld neerleggen voor het echte product. Ook zou nep de naamsbekendheid van merken vergroten. Wall vindt dat de politie moet stoppen met de jacht op het nep en zich moet richten op ‘dingen die echt schadelijk zijn voor de maatschappij’.

Boete
Volgens het rapport kopen ieder jaar zo’n drie miljoen consumenten neppers van topmerken als Louis Vuitton, Yves Saint Laurent, Burberry of Gucci. Bijna een derde van de verkoop gaat via het internet. In Nederland is de invoer van nepproducten verboden. Vakantiegangers die namaakhandel mee naar huis nemen, kunnen een flinke boete krijgen bij de douane. Ook worden de artikelen in beslag genomen. Is het voor eigen gebruik, dan zijn zeer kleine hoeveelheden toegestaan.