TOP

Muy Malo en Bengh: later uitleveren graag!

Laten we met z'n allen later gaan uitleveren, zeggen Muy Malo en Bengh. Dit is op z'n minst opmerkelijk van labels waarvan bekend is dat ze de 'vroege klant' triggeren.

De vroeg-kopende klant was altijd heilig, maar nu denken winkels en leveranciers daar anders over. Een poll op Bengels wijst uit dat tweederde van de winkels liever later geleverd krijgt, want vroeg uitleveren betekent ook vroeg uitverkopen en dat is slecht voor het rendement. Ook omdat zomer en winter steeds minder aansluiten op het winkelbeeld.

Evi van Zelst van Bengh en Bor*z reageert: “Eigenlijk is het heel gek dat je de zomercollectie uitlevert als de echte winter nog moet beginnen. We hebben de naam om de vroege klant te triggeren, toch horen wij winkeliers vaak zeggen ‘wacht nog maar even, de winkel hangt nog zo vol’.”

Geen korting – wel klanten
Het probleem voor Nicole den Bekker van kinderwinkel Dwarz in Horst en de webwinkel Skiks.com is dat het zonder hoge kortingen steeds lastiger is om de klant halverwege het seizoen naar de winkel te trekken. Je ziet de klant helemaal aan het begin en dan heel lang niet meer. Den Bekker gelooft daarom indeelleveringen. “Een nieuwe winkel trekt steeds opnieuw klanten naar de winkel.”

Volgens Philip Musch van Muy Malo is het slechts een kwestie van marketing om de behoefte van de klant te creëren in februari en augustus. Den Bekker: “Klanten zijn merken trouw genoeg om te wachten op hun favoriete merk. Als een merk besluit om begin februari te leveren dan zullen wij alle marketing tools inzetten om dat merk op dat moment in de spotlight te zetten. De consument zal heus geen vervangend merk kopen omdat ze niet langer willen wachten.”  

Welke oplossingen zie jij voor een beter verkoopseizoen? Afspraken tussen merken? Tussen winkels? Deelleveringen? Reageer hieronder…