TOP

Mundo Melocotón: “We brengen hoop en goed nieuws”

Na drie jaar is het vaak 'erop of eronder'. Het bonte, Belgische Mundo Melocotón bestaat vier jaar en is in een stroomversnelling terechtgekomen. Oprichtster Dauwke van de Eynden geeft Bengels een exclusieve update.

Jullie vieren het vierjarig bestaan van Mundo Melocotón, dat is nog geen vijf jaar….leg eens uit?

“Het vierde jaar is een mooi, maar ook een belangrijk jaar. Men zegt vaak ‘na drie jaar is het erop of eronder’ en ‘het vierde jaar kent een springplankeffect’. Zo voelt het ook voor ons”, vertelt eigenaresse Dauwke van den Eynden. “Na ons derde jaar kwamen we duidelijk in een stroomversnelling terecht. Nu we in België kind aan huis zijn, opent het buitenland de deuren voor ons. De media lijken ons meer en meer op te merken. Absoluut het moment om duidelijk te maken dat we dus best trots zijn op ons vierjarig bestaan!”

Is het niet heel moeilijk om in deze tijd te groeien als merk?

“Elke crisis heeft zijn kansen. We zijn opgericht in volle crisis. Dat maakt dat we misschien anders kijken naar onze afzetmarkt. We kijken rond, proberen mee te denken en stellen ons flexibel op. Alles is nog nieuw, dus je probeert, wijzigt en leert. Elk jaar zien wij onze verkoop stijgen. We vermoeden dat het veel moeilijker is voor gevestigde merken. Zij moeten misschien het roer omgooien en denkpatronen en businessplannen ombuigen om niet te veel last te hebben van de gewijzigde situatie door de crisis. We zijn net met open armen ontvangen door een Spaanse distributeur. We hadden nooit gedacht om net nu in Spanje te starten, maar een jong bedrijf als het onze geeft kennelijk een goed gevoel: hoop, goed nieuws. We zijn heel erg blij met deze uitbreiding en kijken uit naar wat volgt.”

Wat is de kracht van Mundo Melocotón?

“Ons motto is ‘Comfort in colors’ en dat zegt best veel. We willen een fris, kleurrijk en tijdloos merk voor kinderen tussen nul en zes jaar zijn, waarbij het comfort ongelooflijk belangrijk is. De eenvoudige snit en comfortabele pasvorm zorgen ervoor dat eigenzinnige peuters zichzelf aan – en uit kunnen kleden. Zowel in de textiel- als de kledinglijn werken we met velours. Behalve de hoge aaibaarheidsfactor zit dat heel erg fijn. Velours is makkelijk in de was en dat is voor ouders fijn. Met de tijdloze grafische dessins in onze textielcollectie willen we ouders aanspreken en niet alleen een label zijn dat in de babykamer past.”

Is er nieuws te vertellen over de collecties?

“Onze collectie groeit steeds weer. Naast onze vaste beddengoedcollectie en de never-out-of-stock kledinglijn hebben we net een hele nieuwe tetralijn gelanceerd: handige doeken in klein en groot formaat. Tetra is een materiaal met de geweldige eigenschap dat het kinderen fris houdt tijdens zwoele zomernachten, maar tegelijkertijd ook warm tijdens frisse herfstdagen. Daarnaast hebben we  ook een 4-seizoenen beddengoedcollectie, waarbij niet enkel de vrolijke kleuren verfrissend werken in de kinderkamer. Deze winter voegen we weer leuke seizoensitems toe, zoals een supercoole hoodie-sjaal en kleurige beenwarmers. Ook voor zomer 2014 brainstormen we verder.”

Winkeliers hebben het op dit moment niet makkelijk, op welke manieren proberen jullie mee te denken met hen?

“Onze troef is de never-out-of-stock collectie. Onze hoodies zijn een absolute must-have voor elk seizoen. Wie gaat er nog naar buiten zonder een extra vestje voor de baby? Los van de crisis, is het klimaat eigenwijs en daar lijdt de verkoop van de seizoenscollecties heel erg onder. Met een collectie die het hele jaar beschikbaar is, neemt de winkelier geen risico. Loopt het ene seizoen wat moeizaam, dan vlot de verkoop mogelijk weer anders in het volgende seizoen en je hoeft die spullen nooit af te prijzen. Verder hoeft een winkelier niet elke maat in te kopen. Volgens ons werkt het veel prettiger als zij precies inkopen wat ze nodig hebben, dan wanneer zij een stapel hebben liggen van artikelen die ze niet verkocht krijgen. We werken daarom ook zonder minimumorder. Op die manier kan er bijbesteld worden zonder te hoge drempel. En we merken dat dit op lange termijn veel meer verkoop genereert.”

Zijn social media belangrijk voor jou en je merk?

“Absoluut! Omdat onze doelgroep – vrouwen met een tikkende biologische klok of vrouwen die zwanger zijn of net mama zijn geworden – heel frequent aanwezig zijn op die verschillende sociale media. Het is dus een zeer snelle manier om de juiste doelgroep heel gericht te bereiken. En het werkt over de grenzen heen.”

Hoe worden social media ingezet en wat denk je daarmee te bereiken?

“We werken met Facebook voornamelijk op onze thuisbasis, het Nederlandstalige publiek en dan specifiek onze eindgebruikers. De mond-tot-mond-reclame van Facebook heeft een heel hoog bereik en dat onderschatten wij zeker niet. We vinden het ook fijn dat we op deze manier contact krijgen met onze eindgebruikers. We merken dat ze dankzij Facebook veel mondiger worden en dat werkt heel motiverend! Met Twitter werken we meer en meer internationaal- voornamelijk gericht naar de internationale pers. Dankzij Pinterest gaan we heel vlot over de grenzen heen. Pinterest wordt opgemerkt door zowel bloggers als eindgebruikers als internationale winkels. Door het gebruik van Pinterest kwamen we al verschillende keren in contact met nieuwe winkels over onze landsgrenzen heen.”