TOP

Mud Jeans opent eerste fysieke winkel

Het duurzame denimlabel Mud Jeans opent 27 november in Laren de eerste stenen winkel. Consumenten kunnen hier terecht voor het kopen en leasen van een spijkerbroek. “Een testcase voor meer winkels? Waarom niet.”

De Mud Jeans shop is gevestigd in een ruimte van De Groene Afslag in Laren, een duurzame ontmoetingsplek, waarin ook het hoofdkantoor van het merk is gevestigd. De nieuwe winkel biedt klanten de mogelijkheid om offline jeans te leasen. Tot nu toe was dit alleen mogelijk via de webshop. Daarnaast biedt de shop vintage broeken, tweedehands modellen, die door Mud Jeans zijn gewassen en indien nodig opgeknapt. 

Circulaire hotspot

Met de winkel reageert het merk op de toenemende vraag naar de lease jeans. Ceo Bert van Son vertelt: “Regelmatig vragen bezoekers van De Groene Afslag of ze broeken mogen passen. Dit is zeg maar de circulaire hotspot van Het Gooi, met duurzame, circulaire bedrijven en een vegan restaurant. Een van de ruimtes stond leeg, dus daar zijn we ingetrokken met de shop.”

Testcase

Van Son: “Of dit een testcase voor meer winkels is? Waarom niet. De middelen zijn er en Lease A Jeans is een winstgevend model. Ongeveer een kwart van de omzet is afkomstig van leasers. De helft van de e-commerce omzet. Wat opvalt is dat deze klanten heel trouw zijn, een groot deel komt jaarlijks terug voor een nieuwe kleur of wassing. Men vindt het toch leuk om eens in de zoveel tijd iets nieuws uit te zoeken, dat is heel menselijk.”

100 procent post consumer

Van Son geeft wel aan dat eventuele retailambities voor de langere termijn zijn. Eerst wil de onderneming zich concentreren op het project ‘The road to 100’. Hiermee wil het in 2020 voor het eerst jeans een jeans op de markt brengen van 100 procent post consumer (eerder gebruikt) materiaal. Mud Jeans ontwikkelt de nieuwe techniek met Saxion University en kennisplatform Circle Economy. 

Fietskoerier

Ondertussen staat het bedrijf open voor meer duurzame vernieuwing. Zo levert het merk sinds augustus in 33 steden via een fietskoerier. Van Son: “Dat is intensief, maar het is het waard. Klanten reageren verrast en enthousiast. Doel is nu om dit uit te breiden naar meer steden, waarbij we ook de mogelijkheden in Duitsland bekijken.”