TOP

Monsterverkopen: hoe gevaarlijk zijn ze echt? [reportage]

Ondernemersorganisatie Inretail voerde vrijdag actie bij de start van de monsterverkoop in het World Fashion Centre in Amsterdam. Retailers zijn niet blij met het event: "Je ziet de busjes van sommige fabrikanten in de weken ervoor aanrijden met extra voorraad."

Het zijn vooral 35-plus vrouwen die op deze vrijdagmiddag 4 april het World Fashion Centre bevolken. Ze opereren meestal in vriendinnengroepjes, zijn gewapend met een trolley voor al hun vondsten en illustrerend voor dit dagje uit zijn de plastic zakjes met zelf meegebrachte boterhammen die tussen het shoppen door in een hoekje worden opgegeten. Het zijn de eerste uren van de Fashion Days van het WFC in Amsterdam en het is behoorlijk druk in het inkoopcentrum, al kunnen we ook weer niet spreken van bomvolle gangpaden.

Complete collecties

De driedaagse megamonsterverkoop in het inkoopcentrum is ondernemers al jaren een doorn in het oog. Gerard Röling van Modehuis Blok in Uithoorn en Amsterdam zit op steenworp afstand van het inkoopcentrum en heeft echt last van de monstersale. “Ik ben er zelf wel eens geweest en we zien daar onze eigen klanten lopen. Als er alleen monsters werden verkocht, had ik er geen probleem mee. Maar er liggen complete collecties in meerdere maten. Winkeliers worden op deze manier gestraft voor de overproductie en het slechte voorraadbeheer van de merken zelf, terwijl wij ons hebben ingespannen om die merken bekend te maken in Nederland. Bij mij stopt de samenwerking met fabrikanten die dit soort dingen doen meteen wanneer hun merk even niet zo goed loopt.”

Extra voorraad

Ook collega Harry Jagtman van Jagtman Mode in Badhoevedorp stuit het tegen de borst dat onder de noemer monsterverkoop hele collecties worden verkocht. “Natuurlijk zitten er ook agenten tussen die wel netjes alleen monsters verkopen. Maar je ziet de busjes van sommige fabrikanten in de weken ervoor aanrijden met extra voorraad. Er worden tijdens de Fashion Days enkele miljoenen euro’s omgezet. Het probleem is overigens niet alleen het WFC, maar alle monsterverkopen in de regio. De overheid moet er wat aan doen om dit tegen te gaan en de bestemmingsplannen aanpassen.”

Uit de hand gelopen

Inretail voerde vandaag dan ook actie bij de ingang van het World Fashion Centre door het uitdelen van 500 tassen met de tekst: Lekker shoppen doe je in de binnenstad. “We hebben helemaal geen bezwaar tegen een monsterverkoop hier en daar zodat agenten van hun monsters af kunnen komen. Maar het gaat allang niet meer om monsters. Het is volledig uit de hand gelopen”, vertelt Inretail-woordvoerder Paul te Grotenhuis. “Wanneer er sprake is van overproductie kunnen agenten ook contact zoeken met hun reguliere afnemers en een goede deal maken om van die handel af te komen. Maar als je speciaal inkoopt voor deze dagen heb je wat ons betreft een winkel. En die hoort in een winkelstraat te zitten. Het WFC is geen winkelcentrum.”

Winkelcentrum

Toch leek het er vandaag wel even op. Consumenten bespreken voor de etalages met vriendinnen de items die ze willen hebben en sluiten aan in de rij voor de showrooms, waar ze hun trolley bij de deur achter moeten laten. Hier en daar staan mensen in hun ondergoed kleding te passen, want pashokjes zijn er niet. Net zoals er geen pinautomaten zijn.

Zo netjes mogelijk

Hilde Pol, directeur bij agentuur Jos Bles, begrijpt de onvrede bij winkeliers en probeert daarom zo open mogelijk over de monstersale te zijn. “We leggen altijd uit dat die monsters ook geld hebben gekost en dat we er toch van af moeten. We proberen het zo netjes mogelijk te doen en verkopen ook echt alleen maar de monsters. Iedere winkelier wordt uitgenodigd om te komen kijken zodat ze zelf kunnen zien hoe het er aan toe gaat. Ze krijgen zelfs de mogelijkheid zelf monsters te kopen.”

Meerdere maten per stuks

Bij een snelle rondgang door de showrooms tijdens dag 1 van de Fashion Days valt op dat diverse agenturen inderdaad keurig enkele stuks in monstermaten hebben hangen. Overigens zijn er ook showrooms gesloten of hebben een briefje ophangen: ‘Geen monsterverkoop’. Bij anderen hangen wel degelijk meerdere maten per stuk. Gevraagd naar het waarom horen we ‘Dit zijn overjarige collecties’ of ‘Dit is B-keus’ en ‘Dat is retour gestuurde voorraad.’ Hoe het werkelijk zit met het aanbod is echter lastig te controleren.

Moeilijk controleren

Dat geldt ook voor de Stichting Ondernemersbelangen Koningin Wilhelminaplein, de organisatie van de Fashion Days. “Het is lastig na te gaan of iets een monster of een retour is”, zegt voorzitter Pieter Lankhorst, tevens agent van vrouwenmodemerk Joseph Ribkoff. “We hebben ook te maken met verschillende soorten aanbieders die elk op hun eigen manier werken, van agenten en fabrikanten en importeurs. Waar we wel op letten en wat we expliciet niet doen is tijdens deze dagen ruimte verhuren aan buitenstaanders. De Fashion Days zijn alleen bedoeld voor de huurders. Zelf verkoop ik een derde van mijn monsters aan winkeliers, zij krijgen de eerste keus en vaak ook nog voor een betere prijs dan de consument. Maar op die manier kun je helaas niet alle monsters kwijt.”

Kostendekkend

Per dag mogen er maximaal 4.000 consumenten toegelaten worden tot het WFC. Een snelle rekensom leert dat wanneer er in die drie dagen 12.000 bezoekers komen, die elk minimaal 10 euro neertellen voor een entreebewijs, dit een leuke extra omzet genereert voor de organisatie. Volgens Lankhorst valt dat tegen: “Die opbrengst is volledig nodig om alle kosten te dekken. Er alleen al 25 man bewaking bij de ingangen. Plus zes man op straat om het verkeer te regelen en naar de juiste parkeerplekken te leiden. Denk daarnaast aan de website, de organisatie van de kaartverkoop en de vergunningen.”

Onopvallend

Voorzitter Pieter Lankhorst begrijpt de zorgen van ondernemers en heeft geen moeite met de actie van Inretail. “Als mensen mooie spullen willen kopen moeten ze inderdaad naar de binnenstad. Daar ben ik het helemaal mee eens. Daar kunnen ze ook nog eens rustiger winkelen, met alle service die erbij hoort. We houden de Fashion Days niet om de winkelier te frustreren. Er is in het verleden één misser geweest met een advertentie voor de Fashion Days in Veronica Magazine. Dat gaat niet meer gebeuren. We willen het juist zo onopvallend mogelijk doen. Ik begrijp de emotie van ondernemers, zeker in de huidige markt. Maar ik denk dat de Fashion Days maar een kleine impact hebben. De outletcentra en de outlets en privé-verkopen van fabrikanten zetten veel hogere volumes om.”