TOP

Mondkapjesplicht winkels terug in België, Armedangels lanceert duurzame sportcollectie en verzekeraars betrappen meer ondernemers op fraude

In België moet het mondkapje weer op in de winkel, verzekeraars betrappen meer ondernemers op fraude en modemerk Kyra lanceert een collectie met Janny van der Heijden. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 27 oktober.

Foto: Armedangels

Mondkapjesplicht winkels terug in België

België voert de mondkapjesplicht weer in nu de besmettingen weer oplopen. Vanaf komende vrijdag moeten onze zuiderburen het mondkapje opdoen in publiek toegankelijke binnenruimtes als winkels, overheidsgebouwen en musea. Dat schrijft De Telegraaf. Dit besluit heeft het zogeheten Overlegcomité van de verschillende regeringen gisteren genomen. Verder wordt sterk aangeraden om thuis te werken. Daarnaast moet de coronapas worden getoond in horeca en sportscholen, met ingang 1 november. In Wallonië en Brussel is dat al langer het geval, maar in Vlaanderen waar de vaccinatiegraad wereldwijd gezien zeer hoog is nog niet. De Vlaamse regering heeft zich eerder fel verzet tegen wat ze de ’pasjesmaatschappij’ noemde.

Kyra lanceert collectie met Janny van der Heijden

Het Nederlandse modemerk Kyra – voorheen bekend als Kyra & Ko – heeft een kledinglijn gelanceerd in samenwerking met culinair journalist Janny van der Heijden. Dat meldt het AD. Van der Heijden is jurylid bij het televisieprogramma Heel Holland Bakt. De collectie wilde de presentatrice vrouwelijk én comfortabel maken en kleur mocht niet ontbreken. Daarom koos Van der Heijden voor opvallend rood, maar wel aangevuld met tinten als grijs en beige. De collectie bestaat onder meer uit vesten, colbertjes, blouses, maar ook uit elegante jurken en sjaals. De complete kledinglijn is te zien op de website van Kyra. Prijzen zijn vooralsnog niet bekend gemaakt.

Verzekeraars betrappen meer ondernemers op fraude

Verzekeraars hebben vorig jaar zo’n 13.000 mensen betrapt op oplichting die voor in totaal 88 miljoen euro probeerden te frauderen, schrijft de Nos. Onder de fraudeurs zijn steeds meer ondernemers, stelt het Verbond van Verzekeraars: in 2019 waren er 125 bedrijven die fraudeerden, vorig jaar waren dat er 172. Dit jaar staat de teller al op bijna 200. “Dat lijkt misschien niet veel, maar er zijn veel minder zakelijke polissen. Ook gaat het om veel grotere bedragen en dus is de impact groter”, zegt Richard Weurding van het Verbond voor Verzekeraars. Volgens de verzekeraars speelt de coronacrisis hierbij mogelijk een rol. Het aantal fraudeurs is meer dan vorig jaar, toen waren er ruim 12.000 ontdekte gevallen. Wel werd er in 2019 voor een hoger bedrag gefraudeerd: 96 miljoen euro. Evenals in 2020 werd het vaakst gefraudeerd met de motorrijtuigenverzekering, zoals de autoverzekering. Mensen overdrijven bijvoorbeeld de schade of doen een dubbele claim. Maar het grootste deel van de fraude wordt gepleegd op het moment dat mensen de verzekering afsluiten. “Mensen verstrekken de verkeerde gegevens, waardoor de verzekeraar geen juist beeld heeft van de situatie”, zegt Weurding. “Daardoor kan de premie ten onrechte lager zijn vastgesteld.”

Armedangels lanceert duurzame sportcollectie

Modemerk Armedangels heeft een sportcollectie toegevoegd aan zijn assortiment dat is gemaakt van honderd procent gerecyclede materialen. Dat meldt het merk in een persbericht. Het gaat om een capsule collectie die bestaat uit korte en langere legging, sport bh’s, tops en longsleeves in de kleuren zwart, indigo, poederroze en groen. De tops en longsleeves zijn bewerkt met dezogeheten naturally clean technologie die ervoor zorgt dat kleding beter bestand is tegen slijtage en minder vaak gewassen hoeft te worden. Prijzen variëren van 39,90 tot 69,90 euro. Deze capsule collectie is vanaf november 2021 verkrijgbaar op de eigen website.

Mannenmodeondernemer stapt in tweedehands maatpakken

De stijgende populariteit van tweedehands kleding, bracht mannenmodeondernemer Piter Mandemaker op een idee: in plaats van nieuwe, gedragen pakken gaan verkopen. Deze week is zijn bedrijf Resui officieel gestart, waarmee hij – zoals hij het noemt – ‘instant maatpakken’ verkoopt voor €200 per pak. “Ik heb deze tijd benut om iets nieuws te bedenken met focus op maatwerk en duurzaamheid”, aldus Mandemaker. “We zijn begonnen met tweedehands maatpakken in te kopen. Alle pakken hebben we grondig geïnspecteerd, gereinigd en de maten zijn opgenomen in onze zelfontwikkelde slimme database. Op deze manier kunnen we nu al in 95% van de gevallen de juiste maat uit onze collectie halen.” Dit is nog maar het begin, zegt hij. “We willen de collectie vergroten naar 5000 pakken. Hoe meer pakken we in de database hebben, hoe groter de kans dat we iedereen een instant maatpak kunnen aanbieden.” De ondernemer wil uitgroeien tot een toonaangevende speler op gebied van circulaire pakken. Om die groei te kunnen financieren is Mandemaker een crowdfundactie gestart om tweedehands pakken in te zamelen, waarbij elk ingeleverd pak een korting van 50% korting oplevert bij aankoop van een Resui-pak.