TOP

Moederbedrijf Moscow failliet, Supertrash lanceert collectie bij Kruidvat en Boss store in Rotterdam heropend

Het moederbedrijf van modemerk Moscow en retailer Via Mio heeft het faillissement aangevraagd. Supertrash lanceert deze week een collectie bij Kruidvat als voorproefje op de terugkeer van het merk in de Nederlandse winkels. En het is weer Fashion Revolution Week, waarbij de hashtag #WhoMadeMyClothes centraal staat.

Moscow-eigenaar Via Mio failliet

De Leidse retailer Via Mio heeft faillissement aangevraagd, schrijft de Leidse nieuwssite Sleutelstad.nl. In de komende dagen wordt het faillissement uitgesproken. Onder Via Mio vallen zes winkels (in Leiden 2x, Noordwijk,  Lisse, Hilversum en Naaldwijk), restaurant Moscow at Sea in Leiden, vrouwen- en kindermodemerk Moscow en het nieuwe vrouwenmodemerk Rue Honoré. De nieuwste winkel van Via Mio in de Catharinasteeg in Leiden, waar het restaurant aan vastzit, zou de retailer de kop hebben gekost. De winkelsteeg trekt onvoldoende publiek. De winkels blijven vooralsnog open, net als de webshops van Via Mio en Moscow. Het restaurant is per direct dicht. Via Mio is een multibrandconcept voor mannen en vrouwen, met merken als Matinique, Moscow, Penn & Ink, Selected, Superdry en Tigha. De retailer lanceerde in 2008 het jassenmerk Moscow, dat een groot succes werd. Er waren enkele honderden verkooppunten en zelfs een aantal franchisewinkels. Inmiddels is Moscow Design een totaalcollectie voor vrouwen en meisjes. Het is nu afwachten of de merken en de winkels een doorstart krijgen.

Supertrash lanceert collectie bij Kruidvat (foto)

Supertrash en Kruidvat lanceren samen een collectie, die sinds Tweede Paasdag te koop is. Het is een voorproefje op de terugkeer van Supertrash in de Nederlandse winkels vanaf de aankomende herfst-wintercollectie. De collectie voor Kruidvat is geïnspireerd op de bestsellers uit het verleden van Supertrash. De nieuwe eigenaren van het merk hebben hiervoor de handen ineengeslagen met de fabrikanten van deze bestsellers. De collectie bestaat uit bijna vijftig verschillende items en is ontwikkeld om een groot publiek aan te spreken. Van jurken, jeans, rokjes, tops en sportkleding tot accessoires als tassen, riemen, sjaals, make-up en parfum. Gezicht van de Supertrash-collectie voor Kruidvat is Fatima Moreiro de Melo, zelf al jaren Supertrash-fan. Door haar toegankelijke persoonlijkheid kunnen veel vrouwen zich volgens Supertrash met haar identificeren.

Het is weer Fashion Revolution Week

Deze week (22-28 april) is het Fashion Revolution Week. Deze jaarlijkse wereldwijde campagne roept op tot een meer eerlijke, veilige en transparante mode-industrie. Centraal staat de hashtag #WhoMadeMyClothes. In Nederland is het aantal events verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Er zijn er 23 aangemeld, waaronder workshops, kledingruilevents en repair cafés. Verder worden er vier vlogs gepubliceerd met modepioniers Judith van Vliet, Tailored By, Living Colour en B1. De vlogs eindigen met een call to action om deel te nemen aan Fashion Revolution Week en modemerken te vragen #WhoMadeMyClothes. Verder wordt op woensdag 24 April wordt de Fashion Transparency Index gepubliceerd. Het onderzoek evalueerde vorig jaar de prestaties van 150 modemerken op gebied van transparantie, dit jaar zijn dit 200 modemerken.

Alsof één hashtag niet genoeg is, roept Fair Wear Foundation (FWF) iedereen die van mode houdt op om deze week een foto te posten met de hashtag #ClothesWithIntention. FWF hoopt dat zo meer mensen hun duurzame modeverhaal gaan delen. Op Fashion Revolution Dag (24 april) wordt de instorting van kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh herdacht. Daarbij kwamen ruim duizend mensen om het leven.

Boss store in Rotterdam heropend

Op zaterdag 20 april vierde Hugo Boss de heropening van de vernieuwde en uitgebreide Boss Store in Rotterdam. De circa 189 vierkante meter winkel is compleet ingericht naar het nieuwe interieurconcept van het merk, volledig in lijn met de winkels in wereldsteden. Tijdens het openingsevent konden consumenten hun Boss shirt of sjaal direct laten personaliseren met naam of initialen. De vernieuwde winkel verkoopt naast de kenmerkende tailoring van de Menswear Business lijn nu ook de Menswear Casual collectie met outerwear, jeans, truien en vesten, en de Boss Athleisure collectie met sportkleding. 

Mkb-bedrijven willen sneller betaald worden

Grote ondernemingen moeten hun rekeningen niet binnen zestig, maar binnen dertig dagen betalen. Daarvoor pleit MKB-Nederland in een brief aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken, waar Nu.nl over schrijft. Volgens de belangenclub lopen de betaaltermijnen weer op, ondanks de goed draaiende economie. Grote bedrijven betaalden kleinere ondernemingen in 2018 gemiddeld binnen 41,5 dagen, een stijging ten opzichte van een jaar eerder. Volgens MKB-Nederland zou een wet die in juli 2017 in werking trad de oorzaak van de latere betalingstermijnen zijn. Sindsdien zijn grote bedrijven verplicht om kleinere leveranciers binnen zestig dagen te betalen. Maar de wet zorgt er vooral voor dat zestig dagen de nieuwe norm is geworden, terwijl dertig dagen een normale termijn is.