• No products in the cart.
TOP

Moederbedrijf Miller & Monroe verliest zaak tegen curatoren, ByOni gaat de Duitse markt op en Nelson verkoopt op bol.com


Vidrea Retail, het moederbedrijf Miller & Monroe, heeft de rechtszaak verloren die het tegen de curatoren had aangespannen, het Nederlandse merk ByOni is straks ook in Duitsland te koop en Nelson verkoopt zijn collectie nu ook op bol.com. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 26 september.

Moederbedrijf Miller & Monroe verliest zaak tegen curatoren

Vidrea Retail, het failliete moederbedrijf van Miller & Monroe, heeft de rechtszaak verloren die het had aangespannen tegen de curatoren die het bankroet afwikkelen. Dat meldt Quote op zijn website.

Vidrea Retail werd op 25 juni 2019 failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam. Het concern eiste nadien ontslag van de curatoren – zo staat onder meer te lezen op de website de Rechtspraak – onder meer omdat de curatoren volgens hen in strijd met de wet handelden door toch door te gaan met de verkoop van kledingvoorraden. Daarop had Vidrea Retail beslag laten leggen. Tevens verwijt het concern de curatoren dat ze niet zijn ingegaan op de bod dat ze hadden gedaan op het terugkopen van de onderneming.

De rechter gaat er niet in mee. Het doel van de curatoren is om met de verkopen in de winkels de boedelopbrengsten te optimaliseren voor de schuldeisers en de mogelijkheden van een doorstart te onderzoeken met behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid. Dat is niet verboden, oordeelt de rechter. Dat ze niet zijn ingegaan op het bod, is volgens de rechter geen reden voor ontslag.

Collectie Goldbergh ook verkrijgbaar bij Matches en Net-a-Porter

Het Nederlandse luxe label Goldbergh gaat de collectie ook verkopen via de online verkoopplatformen Matches en Net-a-Porter. Daarnaast maakt het merk een capsulecollectie voor het Londense warenhuis Selfridges. Dat meldt het merk in een persbericht. De nieuwe collectie is vanaf oktober verkrijgbaar bij Matches en Net-a-Porter. Voor Selfridges ontwikkelde Goldbergh twee ontwerpen: een reversible jacket en een zwart skipak. Goldbergh is in 2010 opgericht door Sandra Peet en Lieke van den Berg, het is een (winter)sportmerk gericht op vrouwen.

Patagonia lanceert platform voor milieu-initiatieven

Het outdoormerk Patagonia heeft vandaag een digitaal platform gelanceerd waarop ze mensen en plaatselijke milieuorganisaties met elkaar verbinden. Het gaat om de Europese lancering van het platform Patagonia Action Works, dat al langere tijd in Noord-Amerika draait. Dat meldt het bedrijf in een persbericht.

In Noord-Amerika hebben inmiddels een half miljoen mensen via Patagonia Action Works initiatieven ondersteund van milieuorganisaties. Dat kan op verschillende manieren: door tijd en vaardigheden inzetten, evenementen te bijwonen, petities te ondertekenen en te doneren. Patagonia steunt al langer milieu-activisme in Europa, zoals de twee recente campagnes Save the Blue Heart of Europe en Artifishal, die wilde rivieren en vispopulaties beschermen. Het bedrijf kwam in 2017 wereldwijd in het nieuws door een rechtzaak aan te spannen tegen de Amerikaanse President Donald Trump, die twee nationale parken illegaal had verkleind.

Nelson verkoopt nu ook op bol.com

Nelson Schoenen verkoopt een deel van zijn collectie nu ook via online verkoopplatform bol.com, zo laat het bedrijf in een persbericht weten. Na een succesvolle test in juli voegt de schoenenketen steeds meer merken toe. Inmiddels worden er 65 merken verkocht via het platform. Vanaf deze week is Nelson via bol.com ook actief in België. Bol.com is een extra verkoopkanaal voor het schoenenbedrijf. Nelson verkoopt de collecties ook in de eigen webshop, via instore webzuilen, op wehkamp.nl en natuurlijk in de 104 multibrand stores.

ByOni breidt uit naar Duitsland

Het Nederlandse merk ByOni gaat de Duitse markt op, zo meldt de Telegraaf. In een interview met de krant vertelt oprichter Moniek Miedema dat ze hiervoor samenwerkt met een agentuur dat is gevestigd in Hamburg.

In een groot online interview dat Textilia met haar had, vertelde Miedema al dat ze haar kleding graag in Duitsland wilde gaan verkopen. Op de vraag ‘Waar sta je over 5 jaar?’, antwoordde ze: “Dan heb ik twintig winkels in Nederland, liefst over twee jaar al. Over vijf jaar hoop ik de stap over de grens te maken. Ik denk dat de Duitse markt heel interessant voor ons is.”

Miedema ontwerpt zelf de kleding, koopt de stof in en laat de productie doen in fabrieken waar ze van weet dat de arbeidsomstandigheden goed zijn. Zo’n 15 procent van de collectie wordt in Leeuwarden geproduceerd, de rest in Griekenland.