TOP

Moederbedrijf Havaianas verkoopt recordaantal slippers, de grote binnensteden verliezen bezoekers en nieuwe creatief directeur Supreme

Kering, het moederbedrijf van onder andere Gucci en Yves Saint Laurent boekt goede resultaten in 2021, net als het moederbedrijf van slippermerk Havaianas. Verder heeft Giuseppe Cavallaro, oprichter van het Nederlands-Italiaanse kledinglabel Cavallaro Napoli, een nieuw merk gelanceerd voor de padel-liefhebber. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 18 februari.

Credit beeld: Havaianas

Eigenaar Cavallaro Napoli lanceert nieuw merk

Giuseppe Cavallaro, oprichter van het Nederlands-Italiaanse kledinglabel Cavallaro Napoli, heeft een nieuw merk gelanceerd: Padeloupe. Dit merk produceert sportkleding specifiek voor de racktetsport padel. Padeloupe bestaat uit een technische lijn gemaakt van dry-fit stoffen voor op en rond de baan. Daarnaast is er een complete lifestylecollectie ontwikkeld met onder meer hoodies, sweaters, T-shirts en pants. De collectie wordt geproduceerd in Europa en wordt verkocht via de eigen webshop. Of het merk ook zal worden aangeboden voor wholesale, hangt af van de vraag. Cavallaro: “We hebben wel wat aanvragen ontvangen. Hoewel ik de lijn in eerste instantie via B2C en online wilde verkopen, sluit ik resellers niet uit”, aldus Cavallaro in een reactie aan Textilia.

Cijfers 2021 moederbedrijf Gucci beter dan pre-corona

Kering, het moederbedrijf van onder andere Gucci, zag het bedrijfsresultaat in 2021 met 60 procent stijgen tot 5 miljard euro. Dit is 13 procent hoger dan de omzet in 2019. De omzet van Gucci steeg het afgelopen kwartaal met 32 procent tot 3,1 miljard euro. Het luxe label is verantwoordelijk voor meer dan de helft van de omzet van Kering en bijna driekwart van het bedrijfsresultaat. Naast de goede prestaties van Gucci noteerde ook Yves Saint Laurent een flinke omzetstijging van 47 procent in het afgelopen kwartaal. Yves Saint Laurent deed het daarmee het beste van alle grote merken van de groep. Het luxeconcern is optimistisch over de toekomst. “We zijn ervan overtuigd dat we het momentum van vorig jaar in 2022 en in de komende jaren zullen voortzetten”, aldus topman Francois-Henri Pinault bij de presentatie van de cijfers.

De grootste binnensteden verliezen bezoekers

De binnensteden van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn in drie jaar tijd hun positie als top winkelgebieden voor een deel kwijtgeraakt Alleen Utrecht wist haar positie vast te houden. Dit komt naar voren uit het grootschalige Koopstromenonderzoek 2021 uitgevoerd door I&O Research in samenwerking met BRO en Bureau Stedelijke Planning, in opdracht van de Provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Brabant. De daling in het aantal bezoekers bleek, met uitzondering van de binnensteden van de vier grootste steden (G4), al ruim vóór corona zichtbaar. In het najaar van 2021 was er sprake van enig herstel, behalve bij de binnensteden in de G4. 

Andere belangrijke bevindingen uit het onderzoek zijn:

  1. Opmars internetwinkelen zet onverminderd door

In 2021 zijn in alle bestedingscategorieën – van boodschappen tot mode en interieur – de internetbestedingen verder toegenomen. De coronapandemie zorgde daarbij in de meeste bestedingscategorieën voor een versnelling. Wel zijn er grote generatieverschillen. Jongeren gaven in het onderzoek vaker aan meer online te zijn gaan kopen dan ouderen.

  1. Minder recreatief winkelen

De bestedingen aan recreatieve aankopen als mode en schoenen bij de fysieke winkels zijn de afgelopen vijf jaar met 6 procent gedaald. De bezoekersstromen in de meeste winkelgebieden blijken afgelopen ‘coronajaren’ gehalveerd ten opzichte van vijf jaar geleden. De gemiddelde besteding per binnenstadsbezoeker namen wel toe. Recreatief winkelen heeft mede onder invloed van corona een doelgerichter karakter gekregen.

  1. Winkels maken plaats voor horeca en ontspanning en (transformatie naar) woningen

In de afgelopen vijf jaar nam het aantal winkels in het onderzoekgebied met 9 procent af. Dit verlies is deels gecompenseerd met meer horeca-aanbod, vooral bezorgen/halen, lunchrooms en koffiebars en café-restaurants. Ook verandert veel winkelaanbod naar wonen en andere functies. Horeca, en in mindere mate ontspanning, blijken van groeiend belang voor het functioneren van centrumgebieden. Ruim een derde van de consumenten die komt om kleding te shoppen maakt ook gebruik van horeca. De toenemende verwevenheid betekent ook dat coronabeperkingen – zeker in grote binnensteden – dubbel zo hard binnen komen. Maatregelen voor de horeca hebben indirect ook effecten op de detailhandel en vice versa.

  1. Trend lokaal kopen zet niet door

Gemak en efficiëntie lijken steeds belangrijkere randvoorwaarden voor de dagelijkse boodschappen. Op basis van de ontwikkeling tussen 2016 en 2021 blijkt niet dat men in algemene zin meer lokaal is gaan kopen

Slipper record voor Havaianas in 2021

Alpargatas, het moederbedrijf van Havaianas, heeft vorig jaar 260 miljoen paar slippers verkocht, waarvan 31 miljoen buiten Brazilië. Dit is een recordaantal voor het Braziliaanse bedrijf. De omzet steeg met 25,7 procent naar omgerekend bijna €651 miljoen euro ten opzichte van 2020. Buiten Brazilië nam de omzet met 41,5 procent toe en kwam uit op iets minder dan 200 miljoen euro, meldt Inside Retail.

Supreme benoemd nieuwe creatief directeur

Tremaine Emory, de oprichter van het niche modelabel Denim Tears is de nieuwe creatief directeur van Street X Active-label Supreme. De New Yorker gaat intensief samenwerken met James Jebbia die het label in 1994 oprichtte, aldus onder andere Business of Fashion. Emory begon zijn carrière bij Marc Jacobs waar hij negen jaar werkte, waarna hij overstapte naar het creatieve team van Yeezy, het label van artiest Kanye West. Emory werd eerder genoemd als mogelijke opvolger van Virgil Abloh bij Louis Vuitton.