TOP

Modewinkels plussen flink, Amazon krijgt hoogste Europese privacy-boete ooit en Shabbies komt met meubels

Amazon krijgt een boete van 746 miljoen euro voor het schenden van de Europese privacyregels. Verder: kleding- en schoenenwinkels realiseerden afgelopen juni voor de vierde maand op rij opnieuw flink hogere omzetcijfers, Van Goghs ‘Zonnebloemen’ krijgen een eigen parfum en Shabbies Amsterdam komt met leren meubels. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 30 juli.

Mode- en schoenenwinkels plussen voor vierde maand op rij

Kleding- en schoenenwinkels realiseerden afgelopen juni voor de vierde maand op rij opnieuw flink betere cijfers dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het CBS. Moderetailers zagen hun omzet met 21 procent toenemen (tegen 45,6 procent in mei) en schoenen- en lederwarenzaken plusten met 22 procent (tegen 35,2 procent in mei). Een jaar eerder schreven beide sectoren in de nasleep van de eerste lockdown nog rode cijfers. Het consumentenvertrouwen was met -27 toen ook een stuk lager dan de -3 van afgelopen juni. De omzet van kleding- en schoenenwinkels was ook hoger dan in juni 2019. De totale detailhandel zette afgelopen maand 6 procent meer om, non-foodwinkels plusten met 8 procent. Ook het online kanaal liet groeicijfers zien. Webwinkels (pure players) zagen de verkopen met 15 procent toenemen, multichannel retailers verkochten online 20 procent meer.

Amazon krijgt hoogste privacy-boete ooit binnen EU

De Luxemburgse privacywaakhond CNPD heeft Amazon een boete van 746 miljoen euro opgelegd voor het schenden van de Europese privacywetgeving. Dat blijkt uit een financieel document dat Amazon de dag na bekendmaking van zijn kwartaalcijfers heeft ingediend bij de Amerikaanse beurstoezichthouder, meldt de NOS. Volgens CNPD zou de techgigant de persoonlijke gegevens van klanten hebben verzameld en gebruikt op een manier die in strijd is met de recent aangescherpte EU-regels. Volgens persbureau Bloomberg is het de hoogste privacy-boete die ooit is uitgedeeld in Europa. Het vorige ‘record’ was een boete van 50 miljoen euro voor Google van de Franse privacy-autoriteit CNIL. Amazon laat in een reactie weten dat de beschuldigingen ongegrond zijn en dat het bedrijf van plan is beroep aan te tekenen.

Shabbies Amsterdam lanceert meubelcollectie

Fans van Shabbies Amsterdam kunnen het merk voortaan niet alleen dragen, maar er ook op zitten. Het bedrijf lanceert een meubelcollectie van hetzelfde leer dat voor de schoenen- en tassencollecties wordt gebruikt. De lijn bestaat uit negen items, waaronder een fauteuil, eettafelstoelen, krukjes en poefen in diverse kleuren. De prijzen gaan van 319 euro voor een voetenbank tot 799 euro voor een fauteuil.

(Tekst gaat verder onder foto’s)

Rapport ABN Amro: Zo staat de retail er na de eerste helft 2021 voor

Meer marktcijfers: ondanks de recente positieve resultaten zijn mode- en schoenenwinkels de klap van de lockdown helaas nog niet te boven, concludeert ABN Amro in de nieuwste Stand van retail (juli 2021). Kledingwinkels komen over januari tot en met mei 2021 uit op een omzetdaling van 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, schoenen- en lederwarenzaken op een min van 4 procent (de cijfers van juni zijn hierin nog niet meegenomen, red.). Daarmee doen de branches het wel beter dan de totale non-foodsector, die de omzet met 9 procent zag krimpen. Het aantal faillissementen in de eerste vijf maanden van het jaar (105) is dankzij de steunmaatregelen van de overheid nog relatief laag. De verwachting is dat dit aantal in het vierde kwartaal verder zal toenemen, wanneer de steun wordt afgebouwd. Een ander issue waarmee de retail momenteel kampt, zijn de beperkte productiecapaciteit na de maandenlange fabriekssluitingen en lokale corona-uitbraken. Het FD berichtte recent over mogelijke verstoringen in de toeleveringsketen van H&M door lockdowns in Zuidoost-Azië. Ook de containerprijzen zijn fors gestegen. De consument heeft vooralsnog weinig last van dit alles: de ontwikkeling van de consumentenprijzen voor kleding en schoenen liet in coronajaar 2020 een soortgelijk beeld zien als in 2019.

Van Goghs ‘Zonnebloemen’ krijgen eigen parfum

Het Van Gogh Museum en het duurzame Britse beautymerk Floral Street lanceren een parfum, Sunflower Pop (hoofdfoto). Een frisse geur met citrus- en fruittonen, laten beide partijen in een persbericht weten. Parfumeur Jérôme Epinette liet zich inspireren door Van Goghs ‘Zonnebloemen’. Van Gogh maakte het beroemde werk in 1889 in Arles, een plaats in Zuid-Frankrijk. “Het idee was de zinderende schoonheid van deze regio te vangen en daarnaast ook op een of andere manier het verloop van de dag te schilderen”, aldus Epinette. Sunflower Pop is al te koop bij de Van Gogh Museum-shop in Amsterdam en op floralstreet.com voor 22 euro (10 ml), 62 euro (50 ml) of 100 euro (100 ml). Vanaf 1 augustus is het parfum ook verkrijgbaar via De Bijenkorf en geselecteerde verkooppunten wereldwijd.

Foto’s: Franck Nederstigt (header), Shabbies Amsterdam