TOP

Modetracker toont voortgang in duurzaamheid kledingmerken

Made-by lanceert de Modetracker, een tool die laat zien hoe je er als kledingmerk voor staat wat betreft duurzaam ondernemen. Vier modemerken, waaronder G-Star, hebben de resultaten openbaar gemaakt.

De prestaties van modemerken en retailers kunnen sinds kort worden vastgelegd met de Modetracker, een nieuw initiatief van Made-By. Dit is een tool waarmee consumenten en bedrijven gemakkelijk zelf kunnen vaststellen hoe een modemerk ervoor staat met de inspanningen in duurzaamheid. Voor het eerst worden de transparante en onafhankelijke geverifieerde cijfers over duurzaamheid van modemerken vrijgegeven.

De duurzaamheidsprestaties van merken zijn nog niet eerder volledig geverifieerd en op een consumentvriendelijke manier gepubliceerd. De Modetracker zal de prestaties van de merken jaarlijks meten om op deze manier inzicht te krijgen in de voorgang. Er zijn vier merken die als eerste de stap hebben gemaakt om de resultaten openbaar te maken. Hiermee willen ze andere merken aansporen om hetzelfde te doen. De merken zijn het Nederlandse G-Star, Ted Baker uit Engeland, het Britse schoenenmerk Vivobarefoot en het Italiaanse denim-merk Haikure.

Modetracker biedt onafhankelijke verificatie en creëert een gelijkwaardig speelveld waar bedrijven hun vooruitgang kunnen meten – het meest extensieve kader in de mode-industrie. De resultaten zijn eenvoudig te begrijpen en gelaagd, waardoor gemakkelijk ingezoomd kan worden voor meer informatie. Het feit dat het betrekking heeft op zowel sociale als milieu factoren, in combinatie met een alomvattende aanpak, betekent dat Modetracker zonder twijfel de meest geavanceerde tool in zijn soort in de industrie is”, aldus Allanna McAspurn, ceo van Made-By, in een persbericht.

De Modetracker

De Modetracker stelt modemerken in staat een stappenplan te ontwikkelen voor verschillende duurzaamheidskwesties. Vervolgens kunnen de merken hun verbeteringen presenteren en hierover publiekelijk communiceren. Er zijn actie thema’s waar bedrijven over kunnen rapporteren: People, Product, Manufacturing, Packaging & Transport, Own Operations, Use & Durability, Product Waste en Transparency. Hiervan moet een merk minimaal drie thema’s kiezen, waarvan People en Product verplicht zijn.

Binnen elk thema vallen drie oplopende niveaus:

  1. Het vaststellen van de uitgangswaarde en de ambitie;
  2. Vooruitgang boeken;
  3. Het aannemen van ‘best practice’; Pioniers die ‘baanbrekend leiderschap’ demonstreren.

“Dit proces heeft ons een uitgebreid overzicht gegeven in de sterke punten en de verbeterpunten in onze duurzaamheidsaanpak”, vertelt Frouke Bruinsma, cr director van G-Star. Bovendien biedt het strategisch inzicht in hoe de prestaties te verbeteren. Modetracker stelt ons in staat om op een geloofwaardige manier transparant te zijn naar onze klanten, de industrie en andere belanghebbenden. We zijn er dan ook trots op tot de groep te behoren die als eerste hiermee werken. Het geeft aan welke kant de mode-industrie opgaat en nodigen andere bedrijven van harte uit ons hierin te volgen.”