Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Moderetailers starten niet met sale, Den Haag dreigt met ingrijpen bij conflict winkelhuur en Primark-top verlaagt salaris

De overgrote meerderheid van de Nederlandse zelfstandige mode- en schoenenretailers zegt nog niet te starten met sale op de nieuwe collectie. Verder: Het ministerie van Economische Zaken voert de druk op om tot afspraken te komen over de huurverplichtingen en Primark-top verlaagt het eigen salaris met 50 procent. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 3 april.

‘Den Haag zet druk op pandeigenaren om huurverlaging winkeliers te slikken’

Het ministerie van Economische Zaken (EZK) heeft de druk opgevoerd op vastgoedbeleggers en winkeliers om tot landelijke afspraken te komen over huuruitstel en of huurverlagingen. Dat meldt Het Financieele Dagblad. Als de partijen er onderling niet uitkomen, sluit het Rijk overheidsingrijpen niet uit, zo melden betrokkenen tegenover het FD. ‘De detailhandel is hard geraakt door de coronacrisis. Winkelstraten zijn uitgestorven. Veel ondernemers hebben hun omzetten tot het minimum zien dalen. Om ervoor te zorgen dat de winkeliers deze crisis overleven, is het van belang dat ze wat coulance krijgen van hun huurbazen. Vastgoedeigenaren zijn daar op zich ook toe bereid, maar deinzen terug voor de rücksichtloze verlagingen die sommige grote winkelketens als H&M en C&A eisen.’, zo schrijft de krant.

Meerderheid zelfstandige moderetailers start niet met sale

De overgrote meerderheid van de Nederlandse mode- en schoenenretailers starten nog niet met sale op de nieuwe collectie. Dat blijkt uit een poll onder ongeveer 650 volgers van de vakbladen Textilia, Schoenvisie en Bengels op Facebook en Instagram. Het percentage dat zegt wel met sale te starten ligt rond de 10 procent. Zo’n 90 procent van de respondenten geeft aan niet met de sale te starten. Al zal het voor sommige retailers lastig zijn er niet aan mee te doen: “Ik hoop dat we niet ‘moeten'”, is één van de reacties. Over de bedrijven die wel stunten met de prijs is het oordeel hard: “Waardeloos, de merken die dit (nieuwe collectie in de sale, red.) doen! Over de rug van de retailer. De merken die nu online gaan stunten gooi ik er echt uit.” Maar er zijn ook merken die wel meedenken: ” Ik zag van één van mijn merken al een mail voorbij komen dat ze voor nu even een 60 dagen betaaltermijn hanteren i.p.v. 30. Dus dat is al heel fijn, dan ligt er iets minder druk op.”

Gooi jij de komende dagen ook de nieuwe zomercollectie al in de sale?

Geplaatst door Textilia Modevakblad op Donderdag 2 april 2020

Topmannen Primark verlagen eigen salaris met 50 procent

De top bij Primark-eigenaar Associated British Foods (ABF) zullen hun salarissen tijdelijk met 50 procent verlagen en zullen geen dividend ontvangen voor het lopende boekjaar als reactie op de gevolgen van de coronaviruscrisis. Dat schrijft het Britse modevakblad Drapers. ABF-directeur George Weston, financieel directeur John Bason en Primark-directeur Paul Marchant hebben allemaal verzocht om een ​​tijdelijke verlaging van hun basissalaris. ABF zei: “De raad, inclusief het uitvoerend managementteam, is van mening dat deze stappen passend zijn gezien de verwachting dat de winst over het hele jaar nu veel lager zal zijn dan aan het begin van het boekjaar was voorzien. “Het bestuur is zich er terdege van bewust dat veel Primark-werknemers hun levensonderhoud aangetast zien worden door Covid-19.”

Zeeman lanceert #heldopsokken campagne

Met de nieuwe campagne #heldopsokken, die Zeeman deze week lanceerde, wil de textielsuper de thuisblijvers een hart onder de riem steken. Want volgens Zeeman zijn ‘mensen die thuis blijven in deze tijd ‘echte helden: helden op sokken!’ Bijzonder aan de campagne is dat er geen nieuw beeld voor is geschoten en dat alle beelden afkomstig zijn uit eerdere campagnes. “Nog nooit zaten we zoveel thuis. Om te werken. Om te leren. Om te spelen. Om je te vervelen. Om elkaar bezig te houden. En om te knuffelen. Samen maken er wat van in huis. Wie alleen naar buiten gaat als het moet, om boodschappen te halen, of omdat thuiswerken niet kan, is een held. We doen het voor elkaar. Dus doe je schoenen uit. Hou vol. Iedereen een #heldopsokken”

Amsterdamse ondernemer creëert nieuw online shopping platform voor kleine winkelier #supportyourlocals

Myvirtualshoppingmall is een nieuw online platform voor (kleine) retailers zonder eigen online shop en die graag hun klanten op vertrouwde manier blijven adviseren. ‘Omdat in deze gekke tijd de mensen zoveel mogelijk binnen moeten blijven’, heeft de Amsterdamse ondernemer Barbara Kerseboom (eigenaar van CODA Amsterdam) een nieuw online shopping platform gecreëerd. Voor collega-ondernemers en voor consumenten die lokale ondernemers een hart onder de riem willen steken.

Het concept voor de ondernemer is dat deelnemende winkeliers een foto posten van hun winkel op hun eigen Instagram-feed met hieronder de volgende informatie: openingstijden (er moet iemand fysiek in de winkel aanwezig zijn), telefoonnummer(s) en de hashtag #myvirtualshopnl. Het CODA-team zorgt er vervolgens voor dat deelnemers ook zichtbaar worden in het Instagram-account @myvirtualshoppingmall. Deelname is kosteloos, ook toegankelijk voor minder ‘tech savvy’-ondernemers en is er puur op gericht om elkaar in deze moeilijke tijd te versterken.