TOP

Moderetail plust in januari, Takko digitaliseert en Fred van Leer ontwerpt voor Steve Madden

Kledingwinkels hebben in januari ruim 40 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt het CBS. Verder: ondernemers met een coronaschuld zijn onterecht beschuldigd van wanbetaling, Takko Fashion zet met de aanstelling van een nieuwe CIO verder in op digitalisering en Steve Madden brengt stiletto’s uit met Fred van Leer. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 28 februari.

Foto’s: Steve Madden

CBS: sterke omzetgroei voor kleding- en schoenenwinkels in januari

Mode- en schoenenretailers zijn 2023 sterk begonnen, blijkt uit cijfers van het CBS. Kledingwinkels hebben de eerste maand van het nieuwe jaar ruim 40 procent meer omgezet dan in januari 2022, schoenen- en lederwarenzaken zagen de omzet met iets meer dan 35 procent stijgen. Daarmee zijn de sectoren de uitschieters binnen de gehele non-food retail, die met 21,5 procent pluste.

Het CBS tekent daarbij aan dat de grote groei vooral komt doordat er vorig jaar in de eerste helft van januari een lockdown was, die vooral de non-foodsector trof. In totaal zette de detailhandel 11,3 procent meer om. Dat komt vooral door de hogere prijzen, het verkoopvolume bleef met een bescheiden plus van 0,4 procent nagenoeg gelijk.

Webwinkels zagen de verkopen juist teruglopen. Van kleding en andere modeartikelen werd online 11,6 procent minder verkocht. En ook de totale online omzet was afgelopen januarimaand bijna 11 procent lager dan dezelfde maand een jaar eerder. De daling was het grootst bij multichannel retailers (-20,1%), die naast online ook in de winkelstraat aanwezig zijn – vermoedelijk omdat hun klanten weer in de fysieke vestigingen terecht konden. Pure webwinkels verkochten 2,7 procent minder.

Ondernemers met coronaschuld ‘onterecht’ beschuldigd van wanbetaling

De Belastingdienst heeft ondernemers met een coronaschuld de schrik op het lijf gejaagd met aanmaningsbrief. De brief was bedoeld voor bedrijven met een betalingsachterstand, maar viel ook op de mat bij ondernemers die zeggen de termijnbedragen altijd keurig op tijd te hebben afgelost. Daarover bericht het FD. Ondernemers starten op 1 oktober vorig jaar met het terugbetalen van de uitgestelde belastingen. Deze moeten in principe in zestig maandelijkse termijnen worden afgelost.

Bedrijven werden in de brief gesommeerd om de achterstand – om welke bedragen het dan ging, werd niet vermeld – voor 1 maart weg te werken. Anders zou de maandelijkse regeling ingetrokken worden en dienden ze de volledige schuld in één keer terug te betalen. De Belastingdienst wijt het ontbreken van concrete bedragen aan technische problemen. Een woordvoerder zegt tegen het FD dat de problemen inmiddels verholpen zijn en de schuldenoverzichten ‘zo spoedig mogelijk’ worden verstuurd. Verder wordt de betalingsregeling niet meteen ingetrokken voor 1 maart geen actie is ondernomen, dan volgt eerst een contactmoment.

Steve Madden lanceert stiletto’s met Fred van Leer

Steve Madden lanceert een hakkencollectie met tv-stylist Fred van Leer, die tot en met maat 45 gaat. “Steve Madden staat voor inclusiviteit en diversiteit”, licht Van Leer in een aankondiging toe. “Wie de hak past, trekke hem aan.” Zijn #tobitefor-collectie bestaat uit stilettopumps en overknee laarzen, in lakleer en met croco- en panterprint en versierd met strass en studs. De prijzen gaan van €109,99 tot €159,99.

Nieuwe CIO gaat digitale transformatie Takko leiden

Takko Fashion stelt een chief information officer (CIO) aan. Dat meldt de Duitse textieldiscounter in een persbericht. Bastian King gaat per 1 maart aan de slag als CIO en gaat in die rol de transformatie naar een digitale en data-gedreven onderneming leiden. Takko investeert al langer fors in digitalisering. Een jaar geleden werd de nieuwe Takko Friends-app voor klanten gelanceerd, die inmiddels 2,6 miljoen geregistreerde gebruikers in Duitsland heeft.

Deze app moet samen met de geplande internationale webshops naar andere markten worden uitgerold. Takko liet eerder al weten de stap naar Nederland te willen zetten. Ook uitbreiding naar Frankrijk, Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije staan op de planning.

Duurzame winkelzoeker Cosh! lanceert shoproute in Rotterdam

Het duurzame modeplatform Cosh! slaat de handen ineen met de gemeente Rotterdam voor een circulaire shoppingroute door de stad. Dat meldt het Belgische techbedrijf in een aankondiging. De route omvat 21 vintage boetieks, acht circulaire shops, zeven lokale makers en een eco-warenhuis. De plattegrond is verkrijgbaar bij de deelnemende winkels en VVV Rotterdam. Doel is om duurzaam shoppen zo toegankelijk mogelijk te maken, stelt oprichter Niki de Schryver. Cosh! debuteerde twee weken geleden in Amsterdam en voegt daar met Rotterdam nu de tweede stad in Nederland aan toe.