TOP

Modemerk Hebbeding stopt er mee

Het Noord-Hollandse kledingmerk Hebbeding houdt na 25 jaar op te bestaan. De wintercollectie van 2014-2015 is de laatste collectie die het merk uitbrengt.

Na vijf jaar van dalende omzetten heeft Hebbeding besloten te stoppen. “Door de dalende omzet kwamen de productieaantallen in het geding,” vertelt Koen Spaansen, mede-eigenaar van Hebbeding. “Dan moet je per artikel meer betalen. De kosten worden dus hoger terwijl de inkomsten al minder zijn.”

Webshop
Het merk had geen eigen webwinkel maar werkte wel samen met bekendere webshops zoals het Duitse Navabi. “Daarmee haalden we een beter gemiddelde dan de bekende, grote merken,” zegt Spaansen. “Maar het was niet genoeg om ons overeind te houden.”

Wings of Wonders
Koen Spaansen geeft aan dat het bedrijf de crisis al vroeg aan zag komen en zag veel veranderen voor de doelgroep van Hebbeding. Om hierop in te spelen introduceerde het bedrijf in 2012 Wings of Wonders. Dit merk richt zich op vrouwen tussen de 30 en 45 jaar. “Dat merk is op zich een succes, zegt Spaansen. “Maar de groei is niet snel genoeg om de reddingsboei te zijn.”

Wings of Wonders wordt wereldwijd bij ruim 80 winkels verkocht. Om het merk te behouden wordt gekeken naar een eventuele doorstart of overname.

Hebbeding
De eerste collectie van Hebbeding werd in 1989 verkocht. Het merk onderscheidt zich met een unieke maatvoering. Er worden slechts drie maten gevoerd met een pasbereik van maat 40 tot maat 50.

In totaal werkten er 24 mensen bij Hebbeding waarvan er zeven overblijven om de laatste collectie van het merk te maken.