TOP

Modeketens massaal aan de webshop

Het aantal grote retailketens met een eigen webshop is in drie jaar tijd bijna verdubbeld. Dit zijn vooral fashionformules. Dat blijkt uit een onderzoek onder 740 winkelketens, uitgevoerd door retailbureau Kega.

In 2008 had 18 procent van de grote winkelketens een webshop, zo blijkt uit de jaarlijkse Webshopmonitor van Kega. Nu is dat aandeel gegroeid tot 31 procent, meldt Twinkle. Het zijn vooral de kleding- en schoenenformules die de voordelen van webwinkelen inzien: uit de Webshopmonitor blijkt dat het aantal fashion retailers met e-commerce activiteiten binnen drie jaar van 9% naar maar liefst 46% is gestegen.

Online verkoop
Van 70 van de 153 onderzochte ketens in deze branche kunnen consumenten ook online terecht voor hun aankopen. Daarmee heeft bijna de helft van de fashion retailers een eigen online verkooppunt. Damesmodezaken (59%) zijn actiever in de online verkoop dan winkels voor herenmode (40%). Vooral de grootste landelijke spelers koppelen een weshop aan de website. Kleinere spelers, zoals Tuunte Fashion, Ter Stal of Janse Mode, laten internetverkoop nog links liggen of zijn er volgens Twinkle alleen nog achter de schermen mee bezig.

Nieuwsbrief weinig gebruikt
Maar liefst 93% van alle winkelketens heeft een eigen website. Opvallend blijft dat 7% nog helemaal niet online aanwezig is. Het medium nieuwsbrief wordt niet veel ingezet. Minder dan de helft van alle onderzochte retailers maakt hier gebruik van om klanten te binden.

Social media
De retailers die een webwinkel hebben, communiceren steeds meer via social media met de klant, maar nog lang niet elke keten doet dat. Twitter wordt ingezet door 34% van de winkelketens en het in populariteit groeiende Facebook door 25% van de ketens. Wie alle winkelketens, dus ook die zonder webwinkel, op één hoop gooit, ziet dat Hyves door slechts 10%wordt gebruikt. Een eigen weblog wordt bij de grote retailketens bijna niet gebruikt: 2%van de in totaal 740 onderzochte ketens is hier actief mee.