TOP

Modefabriek januari 2018: Dit vonden merken en bezoekers ervan

Modefabriek zit er weer op, tijd om terug te blikken op twee dagen vol inkoop, nieuwe indrukken en vooral veel fashion. Wat vonden merken en bezoekers van de wintereditie van Modefabriek?

Dit jaar gooide Modefabriek de indeling volledig om. De beurs werkte met vier hallen genaamd North, East, West en Central. Dwars door de hallen liep een rood/blauwe loper (The Strip) waar de modeshow elk uur te zien was. Met de nieuwe indeling is ook de ingang van Modefabriek verplaatst naar de meest rechterhal.

Goede sfeer

Modefabriek vertelt over de nieuwe indeling: “Deze Modefabriek hebben we de hele indeling omgegooid en dat gaf een fris inspirerend gevoel. Als je uiteindelijk de energie voelt en ‘het’ ziet gebeuren tussen alle fashion professionals – pers, designers, retailers en merken – dan weet je eigenlijk wel dat het een hele goede editie is. Het was lekker druk, de sfeer was goed en we hopen dat iedereen ook met dit gevoel weer naar buiten is gelopen.”

De North Hall draaide om ‘New Generation’, de West Hall om ‘On Trend’ en ‘Fast Moving Fashion. De Central Hall bracht premium vrouwenmerken en in de East Hall was mannenmode te vinden.

Tekst gaat door onder de foto

Modefabriek Jan 2018 dag 2 26

Eerste keer op modefabriek

Denise Ruigrok van der Werven, oprichter van tassenmerk Rv/dW: “Het is voor mij de eerste keer dat ik op Modefabriek sta. Mijn merk bestaat pas een jaar en doet het vooral goed in het buitenland. Daar heb ik me dan ook de afgelopen tijd op gefocust, maar ik wil meer bekendheid in mijn thuisland. Ik heb hier wel een eigen webshop die goed loopt, maar ik wil nu ook Nederlandse retailers aanspreken. Mijn stand is in The Fashion Lobby [in het midden van Central Hall, vlak bij eet- en drinkgelegenheden] en ik merk dat mijn label daar goed in opgaat. Het publiek dat hier komt is erg enthousiast.”

Vooral naar eigen merken

In de Central Hall zit Cathrine Standaert in een vrijwel lege stand van het Belgische accessoiremerk K&J. Het is voor haar de eerste keer dat ze op Modefabriek staat: “Het is een mooie beurs,” vertelt Standaert, “maar ik heb wel de indruk dat mensen minder op zoek zijn naar nieuwe merken en voornamelijk naar hun eigen merken gaan. Ik heb mijn vaste klanten gezien, wat erg fijn is, maar veel nieuwe contacten heb ik nog niet en dat was eigenlijk wel de bedoeling.” Of het een succesvolle beurs is voor haar merk weet ze nog niet: “Op het moment is het nog niet zo super geweest. Ik weet niet zo goed waar dat aan ligt. Wellicht is er meer naamsbekendheid nodig in Nederland.”

Merken die je van Instagram kent

Jessica Bouwman van vrouwenmodewinkel Spøtted in Zwolle bevestigt dat nieuwe merken vaak geen prioriteit hebben: “Modefabriek is voor ons voornamelijk bedoeld om te kijken naar alle merken naast elkaar en dat je kunt vergelijken. Je komt heel gericht, je gaat je eigen merken langs en komt daarnaast wel wat dingen tegen die je alleen van Instagram kent. Dat is leuk om gezien te hebben maar niet per se heel spannend of vernieuwend.” Toch heeft Bouwman wel ingekocht dit jaar: “We hebben bij enkele kleine merken ingekocht, omdat het makkelijk is dat je elkaar op Modefabriek ziet.”

Dress like a man

Mannenmode krijgt veel aandacht deze editie. De ingang is recht voor de East hall, waar alle mannenmodemerken ook hun plekje hebben. In het midden van de hal is ‘Dress like a man’ te vinden, waar de blazer centraal staat. Host Spike Spijker vertelt gepassioneerd over het kledingstuk en zijn origine. Een bijzondere gast is Laga, één van de eerste roeiverenigingen in Nederland. Zij staan bekend om de rode blazers die van generatie op generatie doorgegeven worden. Sommige exemplaren zijn al tientallen jaren oud. De jasjes worden niet gewassen en zien er doorleefd uit.

Tekst gaat door onder de foto

Modefabriek Jan 2018 dag 2 02

Spike Spijker

Klassieke flanel broek

Spike Spijker zet ook Simon James Cathcart speciaal in het zonnetje. Een mannenmodemerk dat de blazer combineert met een klassieke flanel broek. Deze broeken werden veel gedragen in de jaren 20 tot en met 50, vertelt Simon. Vanaf 1950 kwam de jeans op, waardoor de flanel broek steeds meer uit het straatbeeld verdween. Daar moet verandering in komen, vinden ze bij SJC. “Mannen waren mooi in die tijd, dat moet weer terugkomen”, aldus Cathcart.

Drukker dan vorig seizoen

Er is veel te zien, maar toch blijft contact tussen retailers en merken centraal staan. Dat beaamt ook Natascha Peeneman van vrouwenmodemerk Loom & Lace: “Voor ons is het de tweede keer op Modefabriek. Het lijkt dit keer drukker dan vorige seizoen. We hebben al veel afspraken gemaakt met klanten, waaronder enkele nieuwe. Daar zijn we heel blij mee.”

Liever in een andere hal

De drukte valt meer stands op. Tamara van Veen van Bullboxer: “Het is voor ons de tweede keer dat we hier staan en – zoals we al van tevoren hadden gehoord – was is deze Modefabriek drukker dan de zomereditie. We hebben wel het idee dat onze plaats vorig jaar beter was. Toen stonden we ook in de West Hall, maar toen was hier nog de hoofdingang en nu zitten we eigenlijk in de achterste hal. Ik heb het idee dat we niet op de drukste plaats zitten, wat jammer is. Ik had liever in een andere hal willen zitten, maar nu zitten we wel met meer schoenenmerken bij elkaar en dat heeft ook zijn positieve kanten.”

Je eigen plek kiezen

Achteraan in de North Hall is een speciale store van HTNK. Hier zijn verschillende kleine merken te vinden. Voornamelijk merken die nog niet groot genoeg zijn om een hele stand te huren. Vlak ernaast staan alle Deense merken. Ook al is het fijn om alle Deense merken bij elkaar te hebben, toch ziet Majbrit van Moves by Minimum het liever anders: “We zijn dit jaar ook op Ciff geweest in Kopenhagen. Daar kun je kiezen welke plek je op de beurs wil hebben. Dat mis ik hier wel, op Modefabriek krijg je een plek aangewezen en daar moet je het mee doen. Ik denk dat je, wanneer je veel geld betaalt voor een stand, je ook moet kunnen kiezen waar je wilt staan.”


LEES OOK: Dit zijn de opvallendste outfits op Modefabriek: dag 2 [januari 2018]


Denimgevoel mist

Er komen niet alleen retailers af op de modebeurs in de RAI. Zo zijn er ook stylistes, bloggers en visual merchandisers. Bij die laatste groep hoort ook het visual merchandising team van B32 groep: “Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe presentaties, leuke meubels en toepassingen van haakjes en klemmetjes. Veel vernieuwends zagen we dit keer niet, alles wat ze hier tentoonstellen, kennen we eigenlijk al. Enkele jaren geleden was er nog een grote hal met jeansmerken en echt dat denimgevoel. Dat missen we wel, wij werken voor een winkel die veel met jeans doet en je ziet grote merken verdwijnen van Modefabriek. Die maken plaats voor kleinere labels. Voor inkopers is dat juist heel interessant maar wij doen niet zo veel met inkoop.”

Modefabriek laat weten dat ze dit seizoen inderdaad denim niet als apart platform te segmenteren: “Hier is ook gekeken naar de fashion flavour: bij welke community passen ze het beste? En is het meer mannen of vrouwen? Zo hebben we het ingedeeld. En naast Modefabriek hebben wij natuurlijk ook nog een eigen denim event: Amsterdam Denim Days.”

Modefabriek is sprankelender

Dat iedereen met een ander doel naar Modefabriek komt, bevestigen ook Silvana Leatemia, stylist en parttime kledingwinkelmedewerker en Christel Bezemer, stylist en blogger.“Wij komen naar Modefabriek om te kijken wat het nieuwe seizoen gaat brengen,” vertelt Leatemia. “Veel merken gebruiken prints en meer kleur, ze durven meer te doen. Dit jaar is Modefabriek een stuk sprankelender. Dat ligt denk ik aan de kleuren en de stands. Vooral Dame Blanche en Silvian Heach vielen ons op. “