TOP

Modedetaillisten pleiten voor latere uitverkoopstart [interview]

Een groep van 40 kindermodedetaillisten keren zich gezamenlijk tegen een te vroeg begin van de opruiming. De protestcampagne start in de week van maandag 9 juni.

Hoe is dit idee ontstaan?

Edward de Jonge Urbach, ceo Azzurro Fashion Group in Amsterdam: “Het is een onderwerp dat al langer speelt in de branche. Het is niet goed voor onze winkels om elk seizoen weer te vroeg te starten met de uitverkoop. De enige die er voordeel van heeft is de consument, maar ook die is inmiddels flink in de war. Klanten zijn niet bepaald blij als ze een product dat ze in het seizoen voor de volle prijs hebben gekocht, niet veel later afgeprijsd zien. Door de uitverkoopperiode later te starten hopen we weer rust en duidelijkheid te creëren. Daarom heb ik samen met Michael de afgelopen weken dit idee uitgebouwd.”

Was het lastig ondernemers te verenigen?

Michael Grifhorst, eigenaar ’t Schooltje in Amsterdam: “Er is soms sprake van miscommunicatie tussen ondernemers. Ze zijn eigenwijs en iedereen kijkt toch al snel in zijn eigen portemonnee. Sommigen staan voor de keuze: of verlies lijden en mogelijk failliet gaan of dan toch maar vroeg de uitverkoop ingaan om nog enigszins de leveranciers te kunnen betalen. Maar op een gegeven moment helpen uitverkoopacties ook niet meer.”  De Jonge Urbach: “We begrijpen heel goed dat bij veel ondernemers het water aan de lippen staat. Uiteindelijk zijn we er allemaal bij gebaat en staan er dus ruim 40 winkels, waaronder Coccinelle met winkels in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag, La Boite in Amsterdam, Kim & Co en Lolly Pop in Eindhoven, Yukkies Store in Laren en Angels & Dragons in Zeist open voor deze actie.”

In de loop der jaren zijn er al meer dergelijke initiatieven geweest. Waarom denk je dat deze poging wel slaagt?

De Jonge Urbach: “Die initiatieven zijn aan mij voorbij gegaan. Ik begrijp dat je bij een voorgaande actie vanuit agenten een contract moest ondertekenen. Wellicht dat het daar is misgegaan. Iets doen vanuit je gevoel is altijd beter dan dat je iets wordt opgelegd. En daarbij: je mag niet eens contracten ondertekenen. Daarom hebben wij alleen maar de afspraak gemaakt om in dezelfde week te beginnen. Welke dag mag iedereen zelf bepalen.”

Twee partijen, één gedachte: is het een idee om branchebreed samen te werken? Bijvoorbeeld samen met agenten?

De Jonge Urbach: “Ik denk zelfs dat een samenwerking met de agenten/fabrikanten essentieel is om onze poging te laten slagen want met alleen het verlaten van de uitverkoop gaan we het niet redden. Er zal ook een verplaatsing moeten plaatsvinden van de leveringen zodat we niet de winterjassen in mei binnen krijgen en onze bikini’s in november. Deze vroege leveringen verplicht de winkelier vaak om door hun zwakke financiële positie sneller te starten met de uitverkoop om zo de facturen te kunnen betalen.”

Draagt de grote media-aandacht bij tot een doorbraak?

Grifhorst: “Ik denk dat meer detaillisten zullen volgen. De ondernemerskosten blijven stijgen, maar je krijgt niet meer rendement uit je producten. Dat moet veranderd worden. Het is van de gekke dat je zomerspullen nog voor de daadwerkelijke zomer in de uitverkoop doet.”

De Jonge Urbach: “Ik hoop dat we de ondernemers die in de twijfelzone zitten kunnen overhalen. En tegelijkertijd ook de consument bewust maken van de vicieuze cirkel waar we met z’n allen in zitten.”

Hoe nu verder?

“We hopen op korte termijn om de tafel te zitten met Inretail, om te kijken wat de verdere mogelijkheden zijn.”

<Agenten in actie>

Afgelopen januari kwamen ook drie agentschappen in actie tegen een vroege start van de uitverkoop. Zoet Agenturen, M-Agency en Hop Agenturen vroegen aandacht voor het probleem onder de noemer Samenhanger. Nu, een half jaar later, laat Maarten Kokkeler van M-Agency weten dat het initiatief door te weinig animo op een laag pitje staat. “We moeten het met zijn allen doen. Daarbij vind ik het een taak van de regering om in te grijpen. Als agent ben ik best bereid niet te leveren aan detaillisten die stelselmatig te vroeg met uitverkoopacties beginnen. Dan maar minder omzet.”