TOP

Modecongres 2014: ga over je grens

Ga over je grens. Dat was het thema van het Nationaal Modecongres op 27 maart 2014 in het stadhuis van Arnhem. Rutger Zonneveld van Google Amsterdam vertelde over het ontdekken van online kansen in het buitenland voor modewebshops.

Rutger Zonneveld, Industry Head Retail bij Google Amsterdam, was een van de sprekers tijdens het Nationaal Modecongres 2014 in het stadhuis van Arnhem, dat was georganiseerd door Modint en Clicknl. Hij haalde het onderzoek The Global Retail e-mpire aan, dat is uitgevoerd door OC&C en in mei wordt gepresenteerd. Hieruit blijkt dat Nederlanders meer bij buitenlandse webshops kopen dan dat er mensen van over de grens bij Nederlandse webshops winkelen. In tegenstelling tot landen als de Verenigde Staten en het Verengd Koninkrijk, waar deze verhouding juist andersom is.

Beperkt internationaal georiënteerd

Zonneveld: “Nederland is voor webshops een makkelijk exportland qua taal, logistieke kosten en betalingsmogelijkheden. Nederlandse webshops zijn zelf echter beperkt internationaal georiënteerd.” Nederlandse webshops zijn bijvoorbeeld maar in weinig talen beschikbaar (vaak alleen Nederlands en Engels), waar een webshop in een land als Duitsland gemiddeld in 5,5 taal beschikbaar is. In het Verenigd Koninkrijk biedt 12% van de webshops zelfs Chinees aan als taal.

12 stappen

Zonneveld kwam met 12 stappen naar internationalisatie en lichtte er alvast vier uit voor bezoekers van het Nationaal Modecongres. De eerste stap is het vinden van de juiste nieuwe markten. Met de Global Market Finder van Google kun naar nieuwe buitenlandse klanten zoeken op basis van zoekwoorden en regio. Maar ook via Google Analytics kun je vinden uit welke landen de mensen op jouw webshop komen en daar op inspelen.

Marktplaatsen

Gebruik vervolgens markplaatsen als Amazon, Ebay, Asos en Etsy om te testen of jouw product aanslaat en in welke landen. Zo heeft de Britse retailer New Look ontdekt dat er een enorme interesse is bij de Chinese consument,waarna er winkels werden geopend in China.

Vertalen

Zet vervolgens online marketing in om awareness te creëren bij de consument, onder andere via social media. Vervolgens is het belangrijk om de taal en stijl van de webshop aan te passen voor elk land. Dit kan ook eenvoudig met plug-ins via Google. “Maar dit is geen perfecte oplossing. Er komen soms rare vertalingen uit. Maar het is wel een hele goedkope optie en vereist geen dure aanpassingen aan je website”, aldus Zonneveld.

Verder op het programma

Creatief directeur Roger Gerards vertelde deze middag het inspirerende verhaal achter de Afrikaanse stoffenproducent Vlisco. Nauwelijks bekend in Nederland, maar wereldberoemd in West-Afrika. Trendwatcher Farid Tabarki liet zijn eigen licht schijnen op mondiale verbondenheid, en liet termen als heruitvinden, vreemdgaan, samenwerkingen en omzwervingen de revue passeren. In korte sessies konden bezoekers zich aan het eind van de middag naar keus verdiepen in onder andere 3D printen van artikelen en het reduceren van retouren bij webshops.

Grand Seigneur

Aan het eind van de middag werd de zesentwintigste Grand Seigneur aan een zichtbaar vereerde Jan Taminiau. De couturier kreeg de award voor de esthetische én verrassende wijze waarop hij zijn stoffen ontwikkelt, borduurt en versiert. De ambachtelijke handwerktechnieken verweeft hij met een jonge, vooruitstrevende vormgeving waardoor hij een nieuwe generatie modeliefhebbers aanspreekt.