TOP

Modebranche wil meer efficiënte ICT-oplossingen

Ondernemers zijn redelijk positief over de huidige ICT-ondersteuning. Toch blijft de ondersteuning van primaire processen op de agenda staan als verbeterpunt. Dat blijkt uit onderzoek van Goals Marktbewerking in opdracht van K3 specialist in retail-automatisering.

Voor het onderzoek zijn 400 ondernemers benaderd, waarvan 80 bedrijven een online enquête over hun ICT-situatie hebben ingevuld. Uit deze enquête blijkt dat de helft van de bedrijven in de modebranche bezig is met strategische ICT-planning. Ondernemers willen vooral de efficiency van hun ICT-systeem verhogen.

Ook blijkt uit het onderzoek dat de belangstelling voor ICT-oplossingen rond marketing en sales nu pas begint te komen. Hierbij staat de één op één benadering van klanten centraal.

Ook de websites van winkels zijn nog niet heel actief. De interactie beperkt zich voornamelijk tot downloads en contact per e-mail. Koppelingen met backoffice hebben maar weinig ondernemers en de meeste bedrijven hebben ook geen real-time koppeling, waardoor verkoopinformatie niet actueel beschikbaar is.

Wel hebben ze voldoende managementinformatie om strategische beslissingen te nemen, maar de beschikbaarheid van deze informatie verschilt per taakgebied binnen de bedrijven. Dat maakt het lastig voor het management om een volledig en samenhangend beeld te krijgen.

Bijna de helft van de respondenten wil daarom hun systemen binnen drie jaar geheel of gedeeltelijk vervangen.