TOP

Modebloggers steeds vaker ook retailer

Sinds een paar jaar zijn het niet alleen modejournalisten die front row zitten tijdens Fashion Week. Tegenwoordig hebben zij concurrentie van modebloggers. Moeten straks ook winkeliers de strijd aangaan?

Steeds meer modebloggers openen een eigen (web)shop. De meeste meiden beginnen met een ‘shop my closet’-pagina op hun weblog, maar een aantal bloggers heeft dit inmiddels verruild voor een professionelere (online) winkel.

Eigen kleding

Anna Nooshin van het populaire NSMBL organiseert tegenwoordig niet alleen een maandelijkse bloggers-sale in Bar Italia in Amsterdam, maar heeft ook haar eigen webshop via Tictail. In het Italiaanse bar-restaurant wordt kleding van bekende Nederlandse bloggers verkocht. Haar eigen kleding die niet is verkocht verkoopt Anna online.

Bloggers musthaves

De bloggers van bloggersplatform Creators of Desire begonnen in 2011 al een eigen webshop. Hier wordt kleding van jonge designers verkocht. Binnenkort zal Creators of Desire ook samenwerkingen aangaan met grote webshops. De bloggers zullen hun musthaves selecteren, zodat het de consument makkelijker wordt gemaakt in een overvolle online markt. Volgens Creators of Desire is er vanuit webshops een grote vraag naar content.

Concurrentie?

Hoewel Amerikaanse bloggers zeer professionele webshops hebben, hoeven Nederlandse retailers zich nog geen zorgen te maken over de verkoopactiviteiten van modebloggers. De meeste bloggers in Nederland verkopen vooralsnog alleen eigen kleding, of selecteren uit een bestaand aanbod. Zolang modebloggers niet zelf gaan inkopen lijkt er tot nu toe dus niet veel aan de hand. 

Doe je voordeel met bloggers!