TOP

Modebeurzen Berlijn: nieuwe concepten, totaalaanbod voor retailers en de laatste trends [januari 2019]

Op de eerste beursdag hebben de modebeurzen in Berlijn aan aanloop van bezoekers niks te klagen. Opvallend is wel dat alle modebeurzen te maken hebben met een kleine terugloop in het aantal exposanten en er op de beursvloer lustig op los is geschoven. Wat tegelijkertijd wél meer verrassing voor de bezoekers oplevert.

Panorama voerde dit keer de nodige veranderingen door in de opzet. Zo was in de entree de authentieke en ambachtelijke denimgerelateerde beurs Selvedge Run & Zeitgeist – met merken als Momotaro Jeans, Captain Santors, Mr. Erwin, Companion Denim, Kings of Indigo en Iron Heart – te vinden. De afgelopen edities was dit event, dat afgelopen jaar is overgenomen door Panorama, nog te vinden in een afzonderlijk pand op het beursterrein. Ook nu waren een aantal merken, waaronder Indigofera, Tellason en Red Wing, elders te vinden, in een showroom aan de Kurfürstenstrasse. De vraag is of dit – met het oog op het al redelijk versnipperde Berlijnse beurzenlandschap – een goede keuze is om het aanbod op te delen.

Selvedge Run 2 Selvedge Run

Duidelijke segmenten

Panorama deelde de verdere hallen – iets minder in aantal dan voorgaande jaren – op in duidelijke segmenten als mannen, vrouwen, urban en street style. In hal 4, Urban, presenteerden merken als Garcia, Chasin’, Jack & Jones en Petrol Industries de nieuwste najaarscollecties. De laatste lanceerde een vrouwenlijn, die stoere items (leren jacks en denim) met vrouwelijkheid (bijvoorbeeld mooie jurkjes en bloezen) combineert. Volgens ontwerper Simone Rommelaars (afkomstig van Garcia) is de collectie bedoeld voor vrouwen met diverse figuren en afkomsten. “Ik geloof daar heilig in. We mogen trots op onszelf zijn, wie je ook bent of hoe je eruit ziet. Het is belangrijk om dit verhaal door te geven.” Rommelaars maakt veelal gebruik van loose fits en soepele materialen, omdat deze veel consumenten flatteren. De maten voeren van xs tot xl. Rommelaars: “Hoewel ik het liefst ook xxl toevoeg.”

Premium

Bijverkoopartikelen

Wat ook opvalt is dat beurzen nog steeds volop inzetten op een totaalaanbod voor retailers. Zo zagen we op Selvedge Run verschillende bijverkoopartikelen van scheerproducten en designgadgets tot magazines en organische voeding. Bij Premium was de uitgebreide shop met items als koffietafelboeken, bijzondere parfums, servies en cosmetica voor vrouwen én mannen (van het merk Uslu Airlines) een nieuw onderdeel.

Duidelijker gesegmenteerd

Op het gebied van vrouwenmode moest je in hal 1 en 2 zijn. Duidelijker gesegmenteerd, maar ook compacter dan voorheen. Net als vorig seizoen was Marc Cain, altijd met een grote opvallende stand aanwezig, er weer niet bij en ook vrouwenmodemerken als Oui, Soaked in Luxury, Coster Copenhagen, Marc Aurel en Aaiko lieten deze editie verstek gaan. Sommige merken waren verhuisd naar Premium, anderen sloegen Berlijnse beursdeelname dit seizoen helemaal over.

Nieuwe merken

Dit schepte wel ruimte voor nieuwe concepten. Zo was de Spaanse moderetailer Mango voor het eerst aanwezig met een grote stand met het winkelconcept, voornamelijk om kennis te maken met potentiële franchisenemers. De Nederlandse merken Freebird en Juffrouw Jansen waren er ook voor het eerst bij. Verder lanceerden zowel MSC als Vero Moda een premiumlijn met tijdloze en hoogwaardige items: Edit by MSCH en Vero Moda Copenhagen Studio.

More  More Esqualo

More & More, Esqualo

Korte termijn

Het Duitse on-trend modemerk Edited, uit de stal van online retailer About You, beleefde zijn première op de beurs. Waar het zich eerst vooral richtte op de eigen webshop en winkels, is het nu klaar voor expansie via wholesale. Social media en influencers zijn hierbij belangrijk, net als bij het Zweedse korte termijnmerk NA-KD, dat voor de tweede keer op Panorama aanwezig was. Sowieso is er steeds meer aandacht voor korte termijn merken op de beurs, die een groot deel van hal 3 vulden: Broadway, Dixie, Imperial, Noisy May, Sisters Point en Tally Weijl zijn slechts een greep uit het aanbod.

Trends vrouwenmode

De dierenprint is nog steeds een populair thema in de vrouwenmodecollecties. Er wordt duidelijk ingezet op de snakeprint. Zowel letterlijk in grijs of bruin, maar ook in opvallende kleuren of gemixt met andere prints. De panterprint is er ook nog steeds, maar minder letterlijk en vaak in bijzondere kleurencombinaties en bijvoorbeeld gemixt met bloemen. Nog een belangrijk dessin is de shawl-print met kettingen, geïnspireerd op de shawls van Hermès. Vooral voor jurken en bloezen, maar ook voor rokken en tops. Verder spotten we veel kleine, vaak grafische, bloemenprints die een retro gevoel geven. Corduroy is een geliefd materiaal, liefst in de grove variant, voor jasjes, rokken en broeken. Het kleurenpalet is winters, met cognac, wijnrood, flessengroen, okergeel, donkerblauw en oudroze.

Ichi Summum

Ichi, Summum

Peaky Blinders

In de mannenmodehal hingen de nieuwe wintercollecties van merken als Alberto, Digel, Lerros, Benvenuto, New Zealand Auckland en Olymp. Roy Robson was dit keer niet aanwezig. Club of Gents had een stand aan het begin van de beurs, vlak na de entree. Het merk showde hier een belangrijke trend voor komende winter: de geklede stijl uit de hitserie Peaky Blinders. De pantalon en broeken die worden gecombineerd met een overhemd, jasje en eventueel bretels en de platte pet.

Camel Active

Camel Active

Virtual reality

Camel Active sprong eruit met zijn stand bovenuit in de mannenmodehal. De master licentie van het merk is in handen gekomen van de Bültel Fashion Group en die zetten op deze beurs meer in op beleving, vertelt exportmanager Patrick Gremmen. De nieuwe wintercollectie werd gepresenteerd in een volledig groene omgeving met planten en een waterval. Bezoekers konden in een aparte ruimte via vr-brillen meekijken met de totstandkoming van de nieuwe campagne en zo meegaan in de wereld van het modelabel.

Trends mannenmode

In alle collecties waren veel warme kleuren te zien. Belangrijk zijn oker geel, wam oranje, bruin en brique, die worden gemixt met groen en donkerblauwe. En vrijwel alle merken hadden ruiten en corduroy in de collectie in verschillende breedtes en kleuren. Ruimere jeans komen mondjesmaat terug in de mannenmode. Alberto presenteerde een spijkerbroek met een iets wijdere fit en minder stretch. Ook colberts lijken prominenter aanwezig te zijn en worden gecombineerd met bijpassende pantalon – soms met touwsluiting en zijstreep – of op een op outdoor geïnspireerde broek.

Club of Gents Benvenuto

Club of Gents, Benvenuto

Houd textilia.nl de komende weken in de gaten voor meer trends en inspiratie uit Berlijn. In Textilia 4, die begin februari verschijnt, vind je zes pagina’s trends uit onder andere Berlijn.