TOP

Modebeurs BrandsHatch gecanceld · Eerste brandstore voor Nederlands Lumi3re · Filling Pieces lanceert sneaker met TNO

Modebeurs BrandsHatch gaat komende zomer niet door, het Nederlandse merk Lumi3re opent zijn eerste brandstore en Gucci opent eigen stad in Roblox. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 30 mei.

Foto: Filling Pieces / The New Originals

Nederlandse label Lumi3re opent eerste brandstore

Het Nederlandse streetwearlabel Lumi3ere opent woensdag 1 juni zijn eerste winkel in Den Haag. Dat meldt Fashion United. Hier biedt het merk mannen-, vrouwen- en kinderkleding aan, schrijft Fashionunited, maar ook sneakers. En er komt een kapsalon in. Lumi3re is zes jaar geleden ontstaan toen Phiras Chehoudi kleding verkocht vanuit de kofferbak van zijn auto. Een jaar later stapte zijn broer Imil in en inmiddels bouwen de broers samen met Cedric Aké en Sanjai Hoffman aan het merk. De wens is om in elke grote Nederlandse stad een winkel te openen en zo verder Europa in te trekken. Imil Chehoudi: “Engeland en Duitsland zijn de volgende twee landen op ons lijstje. En als we heel stout mogen dromen willen we daarna eigenlijk wel naar Amerika.”

Filling Pieces en TNO lanceren samen sneaker

Het Amsterdamse modemerk Filling Pieces lanceert een sneaker in samenwerking met The New Originals (TNO) die is geïnspireerd op de lange vriendschap en wederzijdse steun tussen beide merken. Dat staat in een persbericht. Het model, de Flow-1, doet denken aan een retro schoenontwerp uit de jaren 60 en 70 en is een nieuwe stijl die minimalistisch design combineert met contrasterende kleuren en premium details. De sneaker heeft een bicolor paars suède bovenwerk, en een getextureerde bolflex zool. Op de schoen zijn creatieve merkelementen van Filling Pieces en TNO terug te vinden. Guillaume Philibert, oprichter en creatief directeur van Filling Pieces vindt de samenwerking ‘heel bijzonder’, zo licht hij toe, omdat beide merken een deel van elkaar zijn geweest tijdens de lange reis. “De mentaliteit in de Amsterdamse scene gaat echt over het elkaar omhoog helpen in plaats van elkaar af te breken, en de schoen is een belichaming daarvan.” Daar is mede-oprichter van TNO Eben Badu het mee eens: “Filling Pieces en TNO zijn gebouwd op vriendschap. Beide merken zijn begonnen met het maken van dingen voor onze vrienden, en die vrienden blijven ons hierin steunen. Sindsdien zijn onze gemeenschappen zowel lokaal als internationaal gegroeid, maar vriendschap – het fundament – blijft hetzelfde.”

Gucci opent eigen stad in Roblox

Luxelabel Gucci heeft zijn positie verstevigd op het gamingplatform Roblox door er een eigen stad op te richten. Dit volgt op de eerdere activeringen van Gucci in Roblox, waaronder de Gucci Garden die in mei 2021 werd gelanceerd. Dat meldt Fashionnetwork. Roblox is een online game-creatiesysteem waarmee gebruikers games zelf kunnen programmeren, maar ook spelletjes spelen die door andere gebruikers zijn gemaakt. Het telt momenteel meer dan 55 miljoen dagelijkse gebruikers. Het doet denken aan Second Life, een virtuele wereld die zo’n 15 jaar geleden populair was en waarin mensen met een avatar konden communiceren en bouwen onder meer. Dit soort platformen trekt doorgaans grote merken aan, zoals Gucci in Roblox nu, en ook Ralph Lauren en Tommy Hilfiger bij voorbeeld. ‘Gucci Town’ is een openlucht plein waar ruimten zijn waar spelers in op Gucci geïnspireerde spellen kunnen spelen waarmee ze GG Gems kunnen verdienen, unieke kunstwerken ontdekken en maken en meer te weten kunnen komen over het erfgoed en vakmanschap van het huis. Natuurlijk zijn er digitale Gucci-items te koop voor Roblox-avatars.

Modebeurs BrandsHatch gecanceld

De Nederlandse modebeurs BrandsHatch gaat komende zomer niet door. Dat meldt de organisatie in een persbericht. De organisatie was weliswaar rond met een aantal merken, zo staat er, maar ‘kan niet dezelfde norm garanderen waar de organisatie met haar kinderbeurs SundaySchool om bekend staat’. Verscheidende merken geven aan hun deelname later te willen bevestigen door de onduidelijke situatie in het verre oosten. Door de lockdown in China staat het tijdig ontvangen van samples onder druk. De beurs wordt nu verschoven naar januari 2023, ‘mits de omstandigheden dan weer wat normaler zijn’. Het is niet de eerste keer dat er een streep gaat door de beurs; de coronapandemie gooide onder meer vorig jaar zomer en die van 2020 roet in het eten.

Schoenenmerk Dr Martens stapt in tweedehands

Schoenenmerk Dr Martens wil zich meer op de tweedehands markt gaan richten. Daarom is het bedrijf een samenwerking aangegaan met tweedehands platform Depop. Dat meldt onder meer Twinkle. CEO Kenny Wilson zegt dat het merk hiermee inspeelt op de toekomst van shoppen. “We denken dat dit een groot gedeelte zal zijn van hoe consumenten in de toekomst winkelen.” Hij verwacht dat de verkoop van tweedehands producten binnen tien jaar tijd goed kan zijn voor 15 procent van de omzet. Hij acht dat van belang voor Dr Martens, omdat de lange levensduur van de schoenen een kracht zijn van het product, zegt hij. Dr Martens en Depop gaan ook een refurbshed-programma opzetten, waarbij oude schoenen worden opgeknapt en met korting opnieuw op de markt worden gebracht.