TOP

Mode-ondernemer Joël Ferdinandus bedenkt campagne Van Gils Rotterdam

Joël Ferdinandus, voorheen eigenaar van LokalHeroz, heeft voor mannenmodemerk Van Gils een campagne bedacht om de traffic naar de Van Gils Brand Store Rotterdam te verhogen. Textilia sprak Ferdinandus over het concept en zijn recente faillissement.

Het gaat goed met Joël Ferdinandus. Sinds zijn mannenmodezaak LokalHeroz in mei failliet ging, heeft de enthousiaste ondernemer niet stil gezeten. Zo is hij druk bezig met een nieuw hostel-concept in de populaire Rotterdamse Witte de Withstraat, waar hij begin 2014 als general manager aan de slag gaat. Daarnaast is Ferdinandus door Van Gils gevraagd een nieuwe campagne voor de brand store op de Meent te ontwikkelen. Voor het concept en de realisatie van deze campagne heeft de Rotterdammer hulp ingeroepen van marketingbureau RauwCC.

Hoe is de samenwerking met Van Gils tot stand gekomen?

“Al vrij snel na het faillissement van LokalHeroz werd ik door Van Gils benaderd om mee te denken over een nieuwe marketingstrategie. Toen was het echter te vroeg, ik was er nog niet klaar voor. Het sluiten van de zaak was me niet in de koude kleren gaan zitten, ik moest eerst iets anders gaan doen. Het opzetten van KingKong, een luxe hostel in de Witte de Withstraat, leek me een leuke nieuwe uitdaging. Maar toen Van Gils me een paar maanden later opnieuw vroeg voor dit project, leek het me toch wel erg interessant.” 

Het faillissement van LokalHeroz kwam voor velen als een verrassing. Voor jou ook?

“Eigenlijk wel, ja! (lacht). De afgelopen jaren zagen we een duidelijke stijgende lijn, tot de laatste maanden van 2012 en eerste maanden van 2013. Toen stortte het compleet in, terwijl ik juist – op basis van het succes daarvoor – extra veel had ingekocht. In combinatie met een mislukte overname-poging in 2012 en het niet rond krijgen van de benodigde extra financiering om een online winkel te ontwikkelen, kon ik niet anders dan de zaak sluiten. Ik had mezelf al twee maanden niet uitbetaald, waarop mijn vrouw vroeg: ‘waar ben je eigenlijk mee bezig?’ Tegenover mijn gezin kon ik het niet langer verantwoorden om ermee door te gaan.” 

Een grote teleurstelling?

“Natuurlijk komt zoiets hard aan. Ik was trots op wat ik met LokalHeroz had neergezet en vond het een moeilijke beslissing tegenover mijn personeel en klanten. Aan de andere kant ben ik een optimist en een rasondernemer, dus ik ben niet bij de pakken neer gaan zitten. Bovendien werd ik dus al snel van alle kanten benaderd voor leuke projecten, dat scheelde ook.” 

Je was een van de eerste mannenmode-ondernemers die de ‘new gentleman’ trend signaleerde.

“Klopt, ik heb het al jaren over de ‘nieuwerwetse man’. Dat was denk ik ook de reden waarom Van Gils mij benaderde. Van Gils is natuurlijk een superklassiek merk, dat een tijdlang niet door iedereen als ‘cool’ gezien werd. Het was een merk dat je vader droeg. Nu werkt die historie juist in hun voordeel. Terwijl veel merken geforceerd op zoek zijn naar heritage, hoeft Van Gils daar niets voor te doen. De geschiedenis spreekt voor zich.”

Wie is eigenlijk de Rotterdamse modern gentleman?

“De Rotterdamse modern gentleman slaapt weinig, werkt hard en is 25 tot 45 jaar oud. Hij drinkt ‘s avonds nog een glas whisky of rum in de stad met zijn vrienden, maar net zo goed met een groep vriendinnen. Hij gaat uiteraard goed gekleed en is gedistingeerd, met een knipoog naar het verleden. Hij is ijdel, maar niet te gelikt en een tikkeltje rauw. Om inspiratie op te doen kijkt hij rond op Instagram, Pinterest en blogs. Hij bezoekt regelmatig zijn vaste barbershop waar baard of snor worden bijgewerkt. Hij kiest kwaliteit boven kwantiteit. Hij is zich bewust van zijn imago en streeft dit eigenlijk altijd na. Deelt foto’s en video’s van favoriete eetgelegenheden, winkels en nieuw ontdekte adresjes. Ook op die manier werkt hij aan zijn imago; hij is er als eerste bij. Hij gaat graag naar festivals, maar kiest bij voorkeur voor kleinschaligere exclusieve events. Zijn nieuwste hobby? Jagen.” 

OK, dat is een hele waslijst. Hoe past dit bij Van Gils?

“De Rotterdamse modern gentleman is een Van Gils-man! Hij weet het alleen nog niet. Aan ons de nobele taak om de Rotterdamse modern gentleman naar de Van Gils Brand Store Rotterdam te lokken.”

Wat te doen met die andere Rotterdamse mannen?

“Natuurlijk is er ook een grote groep die op de grens van een modern gentleman-zijn staat. De gemiddelde man shopt maar twee keer per jaar en het is natuurlijk crisis. Als Van Gils die mannen wil aanspreken, moeten we die wel over een streep trekken.”

Hoe willen jullie dat concreet gaan doen?

“Zowel de Rotterdamse modern gentlemen als die andere Rotterdamse mannen willen we bereiken door de Van Gils Modern Gentlemen’s Club Get-together. Ieder mannenmodemerk heeft zijn eigen brand ambassadors. Voor Van Gils gaan we actief op zoek naar deze ambassadeurs. We belonen ze en geven ze alle middelen om Van Gils te promoten. De Van Gils Brand Ambassadors spotten in Rotterdam goed geklede mannen en leggen deze vast met Instagram. We zorgen ervoor dat iedere foto getagged wordt met de hashtags #moderngentleman en #vangils. Iedere gefotografeerde man krijgt een kortingsvoucher voor 20 procent korting bij de Van Gils Brand Store Rotterdam. De échte Rotterdamse modern gentleman krijgt een envelopje met daarin een exclusieve uitnodiging voor de Modern Gentleman’s Club Get-together op vrijdag 29 november.”

Van Gils heeft op 17 oktober een tweede brandstore geopend in Stadshart Amstelveen. In de brandstore zijn net als in de Rotterdamse vestiging een bar en een barbier aanwezig, en kunnen de schoenen worden gepoetst tijdens het passen.