TOP

Mode-omzet flink gestegen in eerste kwartaal, Euretco krijgt nieuwe naam en Cosh! wil uitbreiden in Nederland

Mode- en schoenenwinkeliers zagen de verkopen van januari tot en met maart 2022 gemiddeld met 18,7 procent stijgen blijkt uit de Fashionscan van GfK. Euretco gaat voortaan verder onder de nieuwe naam EK. En het Belgische online platform voor duurzame mode Cosh! wil uitbreiden in Nederland. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 19 april 2022.

Beeld: Denim Premiére Vision

GfK Fashionscan: +20% in Q1

Mode- en schoenenwinkeliers zagen de verkopen van januari tot en met maart 2022 gemiddeld met 18,7 procent stijgen ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. Dat blijkt uit de Fashionscan van GfK. Januari kende met een plus van 30,1 procent de grootste stijging, gevolgd door 17,2 procent in februari en 10,1 procent in maart. Een sterke start, met de kanttekening dat we het volledige eerste kwartaal van 2021 in een strenge lockdown zaten en winkels dit jaar vanaf medio januari weer onder voorwaarden open mochten zijn. Maar kleding- en schoenenretailers presteerden met een plus van 7 procent ook beter dan in de eerste drie maanden van pre-coronajaar 2019. De kledingomzet loopt in het eerste kwartaal van 2022 vooruit op de schoenen. Dat segment blijft met een plus van 7,1 procent wat achter op bovenmode (19,9%), ondermode (34,5%), beenmode (30,8%) en accessoires (12,4%).

Lees alle details in ons uitgebreide artikel over de GfK-cijfers over het eerste kwartaal van 2022.

Nieuwe naam Euretco

Vandaag heeft retailservice-organisatie Euretco bekend gemaakt voortaan onder de nieuwe naam EK door te gaan. Sinds 2015 is de organisatie onderdeel van de EK/servicegroup. De nieuwe naam is onderdeel van een nieuwe strategie en bedrijfscultuur van het moederbedrijf om de internationale merkidentiteit van verder te versterken om beter in te kunnen spelen op de ontwikkelingen in het internationale retaillandschap. Een eerste stap daarbij is dat alle bedrijven van de EK Groep in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk vanaf april 2022 verder gaan onder dezelfde naam: EK. De EK Groep heeft in totaal 4.200 aangesloten zelfstandig ondernemers met ruim 8.000 winkels. EK heeft in Nederland 1.500 Nederlandse leden met 2.200 winkels in de branches mode, boeken, doe-het-zelf, wonen en sport. Tot de winkelformules behoren onder andere Intersport, Runnersworld, The Athlete’s Foot, Hubo, Decorette, Topform en Libris/Blz. Daarnaast beschikt EK Nederland via haar fashiondivisie over de merken Babyface, Born with Appetite, Marco Manzini en Inshape.

Cosh! maakt plannen voor Nederland bekend tijdens Fashion Revolution Week

In het kader van Fashion Revolution Week (18-24 april) maken de Gemeente Amsterdam en Cosh! (het Belgische online platform voor duurzame mode) hun samenwerking bekend om duurzaam shoppen in Amsterdam gemakkelijker en toegankelijker te maken voor de consument. Tijdens een perspresentatie op vrijdag 24 april in de winkel Het Faire Oosten in Amsterdam Oost maken Cosh! en de Amsterdamse wethouder Marieke Van Doorninck de eerste resultaten van de samenwerking bekend, plus de verhouding van circulair textiel in de stad. Oprichter Niki de Schryver vertelt over de missie van Cosh!, de huidige stand van circulaire retail in de stad en de uitbreidingsplannen van het Belgische platform in Nederland. Cosh! is actief in 16 Belgische steden, waaronder Antwerpen, Mechelen en Brugge. Amsterdam is de eerste Nederlandse stad waarin het platform actief is. Na Amsterdam plant het platform ook uitbreiding naar andere Nederlandse steden.

Denim Première Vision voor het eerst in Berlijn

Stoffenbeurs Denim Première Vision wordt op 17 en 18 mei gehouden in Berlijn. Na twee jaar online events tijdens de Digital Denim Weeks en een eerste fysieke show in Milaan afgelopen oktober strijkt de beurs voor denimexperts dit voorjaar neer in Berlijn. Het evenement bestaat uit een fysieke beurs in Arena Berlin op 17 en 18 mei en een Digital Denim Week op www.premierevision.com van 16 tot 20 mei, met een programma van digitale events en het aanbod van Première Vision Marketplace.

Op de fysieke beurs tonen meer dan 80 exposanten hun aanbod voor het herfst-winterseizoen 2023-2024. Oorspronkelijk werd de beurs altijd in Parijs gehouden.

Markten en winkels gaan samenwerken

Inretail en de brancheorganisatie van marktlieden (CVAH) gaan vanaf deze maand meer samenwerken. Het doel is om de belangen van de winkeliers en de marktondernemers op de politieke kaart te zetten. De samenwerking past in de aanpak van Inretail om het maatschappelijke belang van een bruisende binnenstad spelen bij de politiek op de kaart te zetten. Door in de lobby samen op te trekken, wordt meer impact gecreëerd, zowel bij gemeenten als ook landelijk. “Markten bestaan sinds er dorpen en steden zijn. Ze trekken mensen aan, zorgen voor sfeer en gezelligheid en horen bij de binnenstad. Het hele centrum profiteert van de marktdagen die mensen op de been brengt en daarom is de samenwerking die we aangaan logisch”, zegt voorzitter Louise Wesselius van CVAH. De CVAH tekende tegelijkertijd ook een samenwerking met Platform de Nieuwe Winkelstraat.