TOP

MOAM Collective klaar voor tweede show *

Het is bijna zover: de tweede show van MOAM Collective, op vrijdag 3 juli. Dit keer in het Rijksmuseum in Amsterdam. MOAM-oprichter Martijn Nekoui is er klaar voor.

Betekent de tweede editie van MOAM Collective dat de eerste editie in 2013 een succes was?

Martijn Nekoui, oprichter van MOAM: “De eerste editie was voor iedereen een totaal nieuw concept. Zoiets dergelijks bestaat verder nog niet in Europa. MOAM is een springplank voor jong ontwerptalent door samen te werken met iconen uit de creatieve industrie. En het werkt. Van de 8 designers uit 2013 hebben er nu 6 een baan als modeontwerper, van Miss Etam tot Claes Iversen en Anne Demeulemeester.”

Komt dat door MOAM of doordat je ontwerpers selecteert die potentie hebben?

“Het is natuurlijk moeilijk te zeggen in hoeverre MOAM daar concreet aan heeft bijgedragen. Maar de ontwerpers hebben bij MOAM zeker hun netwerk uitgebreid en ervaring opgedaan. Je ziet ontwerpers die geen werk hebben, hoe goed ze ook zijn. Er is meer nodig dan talent. Daar kan MOAM bij helpen. Door dit project kunnen ontwerpers zich presenteren aan de buitenwereld en aan de creatieve industrie.”

Wat doe je deze editie anders dan de eerste keer?

“Van de eerste editie heb ik geleerd dat 8 designers en 25 coaches in een team wel veel is. Dat brengt heel veel ideeën met zich mee, maar ook veel meningen. Nu werken we met 5 designers en 12 coaches. Ik selecteer de talenten samen met HTNK en Frans Ankoné. Ze zijn allemaal afgestudeerd aan een andere academie en hebben elk hun eigen discipline, dat vult elkaar heel goed aan. De een houdt zich bezig met patronen, de ander met het handwerk. Elk item is minstens één keer door iedereen in het team aangeraakt. Met zijn vijven vormen ze een grote superdesigner.”

Teamwork dus….

“Van de kennismaking tot de show zijn we een half jaar bezig met elkaar, dat is behoorlijk intensief. De laatste anderhalve maand is het echt knallen. De ontwerpers kenden elkaar niet en hebben allemaal een andere achtergrond. En toch is het weer gelukt om één geheel neer te zetten. Ze leren niet alleen van de coaches, maar ook van elkaar. Dat teamwork is waar ik ontzettend trots op ben.”

Hoe financier je dit?

“MOAM Collective is een project waar niemand geld aan verdient. We krijgen een aantal subsidies en we hebben drie partners: Philips, KLM en het Textielmuseum. Daar hebben we pijlers aan gekoppeld, namelijk innovatie, ambacht en duurzaamheid. De innovatie en creativiteit van Philips gaan samen met de duurzaamheid van KLM en het ambacht van het Textielmuseum. Van KLM upcyclen we oude materialen als rubber banden, veiligheidsgordels en bekleding die in het TextielLab worden geproduceerd.”

Heel bijzonder, showen in het Rijksmuseum…

“Deze collectie is geïnspireerd op de Renaissance en de Nederlandse grootmeesters. Dan is er geen andere plek mogelijk dan het Rijksmuseum. Het heeft heel wat voeten in aarde gehad, maar het is gelukt. We showen 24 looks, waarvan 18 voor vrouwen en 6 voor mannen. Het is een gecoördineerd geheel. Er staat naar mijn mening een fantastisch concept.”

En na de show houdt het op?

“De collectie is van 6 tot en met 16 juli te zien in de pop-upstore van MOAM in het Park Hotel in Amsterdam. Verschillende items uit de collectie zijn op aanvraag te koop en kunnen op maat gemaakt worden door de coupeurs van de Meesteropleiding Coupeur. Daarnaast hebben we een shawl gemaakt in een gelimiteerde oplage van 100, die al bijna uitverkocht is. In 2014 hebben we een designcollectie met MOAM voor Hema gemaakt, die heel goed verkocht is. Misschien komen er in de toekomst meer van zulke kansen voorbij.”

De designers van MOAM Collective 2 zijn Anbasja Blanken (HKU), Barbara Langendijk (ArtEZ), Maartje Peeters (AMFI), Tijme Veldt (Rietveld) en Hanna Wouda (KABK). Zij zijn begeleid door 12 coaches, waaronder Frans Ankoné en Mariette Hoitink van HTNK, Peter Leferink van AMFI, Mart Visser, Claes Iversen en modejournalist John de Greef.