TOP

MKB maakt weinig gebruik van social media voor bedrijf

Slechts een kleine groep MKB-ondernemers maakt actief gebruik van social media voor het bedrijf. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction onder ruim 1200 ondernemers. Vooral onwetendheid houdt retailers af gebruik te maken van online netwerken zoals Facebook, Hyves en Twitter.

Om het media gebruik van MKB-ondernemers in kaart te brengen, heeft onderzoeksbureau Motivaction ondernemers in zes categorieën ingedeeld. Uit het onderzoek blijkt dat de drijfveren van de ondernemer, en dus het type ondernemer, in grote mate afhankelijk is van de manier waarop diegene met zijn bedrijf en met social media omgaat. Uit het onderzoek komt naar voren dat de vernieuwende ondernemers en de ondernemers die kansen grijpen, momenteel al regelmatig gebruik maken van social media voor werk. De sociale netwerken LinkedIn, Facebook en Twitter zijn bij deze groep ondernemers favoriet. Experts, zzp’ers en pragmatici (ondernemers die vooral vertrouwen op professionals) gebruiken internet en social media vooral privé.

“Taak voor MKB”
Volgens onderzoekers Rob Doornbos en Pieter Paul Verheggen is het vooral onwetendheid die een grote groep ondernemers afhoudt van het gebruik van social media in hun bedrijf. “De sterke overtuiging dat men het zelf wel weet, maakt dat zij in beperkte mate gebruik maken van deze informatiebron”, verklaart Doornbos in een persbericht. Verheggen ziet hier een taak weggelegd voor MKB-Nederland. “MKB-Nederland zou achterblijvende ondernemers kunnen helpen met informatie over het gebruik van social media.”