TOP

Zeeman wint prijs, Bijenkorf sluit internationale webshops en minimumloon gefaseerd ingevoerd?

Brancheorganisaties, waaronder Inretail roepen de Eerste Kamer op om het nieuwe minimumuurloon gefaseerd in te voeren. Zeeman heeft tijdens de Week van de Circulaire Economie een award ontvangen vanwege de samenwerking met Het Goed. En De Bijenkorf stopt met de online activiteiten in de Duits- en Franstalige markten en gaat zich volledig focussen op de Nederlandstalige markt. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 7 februari 2023.

Beeld: Zeeman

Ondernemersorganisaties willen minimumuurloon gefaseerd invoeren

Meer dan twintig brancheorganisaties, waaronder Inretail, overhandigden vandaag in Den Haag een petitie aan leden van de Eerste Kamer. Zij roepen op een minimumuurloon per januari 2024 niet in te voeren op basis van een 36-urige werkweek maar een 38-urige. In veel sectoren met een langere werkweek dan 36 uur (vaak vastgelegd in cao’s) betekent een nieuwe minimum uurloonnorm een forse loonkostenstijging die kan oplopen tot 11% in 2024. Door de omstandigheden van afgelopen jaren ontbreekt het ondernemers aan buffers om deze verhogingen op te vangen. Het heeft impact op het investeringsvermogen en daarmee de continuïteit van ondernemingen.

Een gefaseerde invoering van de nieuwe urennorm voor het minimum is volgens de werkgevers beter te verwerken in de bedrijfsvoering. Ook omdat onduidelijk blijft hoe het kabinet de alsmaar stijgende werkgeverslasten wil verlagen. De brancheorganisaties wijzen er op dat een minimumloonstijging alle lonen omhoog duwt. Ondernemers hebben begrip voor de versnelde stijging van het minimumloon omdat koopkrachtbehoud voor werknemers belangrijk is, maar ze wijzen er ook op dat kostenstijgingen uiteindelijk direct of indirect worden doorberekend aan de consument, wat kan leiden tot aanhoudende inflatie.

Zeeman wint circulariteitsprijs

Zeeman heeft tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie afgelopen maandag de Circular Award ontvangen als binnenlandse voorloper op het gebied van circulariteit. Dat meldt Retailtrends. Volgens het juryrapport onderneemt Zeeman stappen om het businessmodel om te buigen naar circulair, en dat in een uitdagende sector. Sinds een jaar kan in alle Zeeman-winkels in Nederland en België tweedehandskleding worden ingeleverd. Deze materialen worden doorgezet aan Het Goed, waar het wordt gesorteerd op hergebruik of recycling. De kwalitatief goede materialen worden vervolgens opnieuw verkocht in de winkels van de discounter. Bert van Son kreeg met Mud Jeans een vermelding als Circular Hero.

Byborre haalt €16,9 miljoen op in investeringsronde

Textielinnovatiebedrijf Byborre heeft 16,9 miljoen euro opgehaald in een recente investeringsronde. Invest-NL en VP Capital hebben de ronde geleid, samen met bestaande investeerders Shift Invest en het Amsterdams Klimaat- en Energiefonds (AKEF), aangevuld met zogenaamde angel-investeerders, waaronder gerenommeerde ondernemers als Henk Jan Beltman van Tony Chocolonely en Patrick Munster van Scotch & Soda, Marie-Stella-Maris, Salle Privée. De investering wordt gebruikt om de internationale groei in belangrijke markten zoals de Verenigde Staten, Scandinavië en Italië te versnellen en om de toonaangevende positie van Byborre als platform voor duurzaam textiel te versterken. Het platform biedt gebruikers de middelen die nodig zijn om positieve veranderingen door te voeren en duurzaamheid in de textielindustrie te vergroten.

Stamm wint Zalando Sustainability Award tijdens Copenhagen Fashion Week

Het Deense genderfluïde modelabel Stamm is de winnaar van de AW23 Zalando Sustainability Award in samenwerking met Copenhagen Fashion Week. Stamm maakte vooral indruk op de jury door het gebruik van meer duurzame materialen, waaronder gerecycleerde dons in de pufferjacks en Indiase Khadi, een traditioneel textiel gemaakt met biologisch handgesponnen katoen. Stamm ontvangt een prijs van 20.000 euro en krijgt de mogelijkheid om samen met Zalando een exclusieve capsulecollectie te ontwikkelen waarin de focus ligt op innovatieve ontwerpoplossingen op het gebied van materialen, productieprocessen, technologie en traceerbaarheid. Om de groei van Stamm een boost te geven gaat Zalando de wintercollectie 2023, die tijdens de Copenhagen Fashion Week geshowd werd, verkopen. Stamm is de vijfde winnaar van de Zalando Sustainability Award.

Beeld: Copenhagen Fashion Week

De Bijenkorf sluit internationale webshops

De Bijenkorf stopt met de online activiteiten in de Duits- en Franstalige markten en gaat zich volledig focussen op de Nederlandstalige markt. Oorzaak zijn de stijgende kosten. Dat meldt Retaildetail.be. De webshop van het warenhuis gaat dicht in Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Monaco, Oostenrijk en Wallonië. In 2019 ging de Duitstalige webshop open en in 2020 de Franstalige versie. Tijdens de pandemie waren de resultaten positief, maar daarna zakte de omzet in. De Bijenkorf leed vorig boekjaar een miljoenenverlies en moet kosten besparen om uit de rode cijfers te komen. De komende maanden worden de internationale activiteiten daarom volledig afgebouwd. De Nederlandse en Vlaamse webshop laten positieve resultaten zien en blijven actief.