TOP

Minder bedrijven opgeheven, ACM onderzoekt duurzaamheidsclaims en X Bank is verhuisd

In het eerste kwartaal van 2021 werden ruim 9.000 minder bedrijven opgeheven dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. De Autoriteit Consument & Markt begint een onderzoek naar misleidende duurzaamheidsclaims in onder andere de kledingsector. En conceptstore X Bank in Amsterdam is verhuisd en heeft een metamorfose ondergaan. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 4 mei 2020.

Minder bedrijven opgeheven in eerste kwartaal 2021

In het eerste kwartaal van 2021 werden ongeveer 30.200 bedrijven opgeheven, ruim 9.000 minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Die daling is te zien in alle bedrijfstakken. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Het aandeel bedrijfsopheffingen met meer dan één werkzame persoon steeg wel van 13 naar 15 procent. Dit meldt het CBS op basis van voorlopige cijfers. In 2020 was het aantal bedrijfsopheffingen nog ruim 20 procent hoger dan in 2019. De top 3 van meeste bedrijfsopheffingen met meer dan één werkzame persoon in het eerste kwartaal bestaat uit organisatieadviesbureaus (135), kledingwebwinkels (125) en cafetaria’s, lunchrooms, snackbars, ijssalons en andere eetkramen (105). In totaal werden er in het kwartaal 510 webwinkels opgeheven. Dit segment kent sowieso altijd een grote dynamiek met veel opheffingen én oprichtingen.

Het aantal nieuw opgerichte bedrijven was in het eerste kwartaal van 2021 aanzienlijk hoger dan het aantal bedrijfsopheffingen. In het eerste kwartaal van 2021 zijn ongeveer 57.000 bedrijven opgericht, ongeveer evenveel als in het eerste kwartaal van 2020. Het aandeel opgerichte bedrijven met één werkzame persoon was voor beide periodes 92%. Bij de branches met de bedrijfsoprichtingen met meer dan één werkzame persoon bestaat de top 5 volledig uit verschillende typen webwinkels. Het totaal aantal opgerichte webwinkels is 1050. De meeste winkels werden in het eerste kwartaal van 2021 opgericht in het segment webwinkels in kleding- en modeartikelen: met 245 is dat een stijging van 40% ten opzichte van vorig jaar.

Onderzoek naar duurzaamheidsclaims in mode

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint een onderzoek naar misleidende duurzaamheidsclaims in onder andere de kledingsector. In de kledingsector kregen zeventig bedrijven een brief. De organisatie heeft in totaal 170 bedrijven in kleding, energie en zuivel gevraagd om hun claims te controleren op juistheid. Dat schrijft Nu.nl. De ACM heeft voor deze drie sectoren gekozen omdat in die sectoren duurzaamheid voor consumenten een belangrijke rol speelt bij aankopen en omdat ze bij vooronderzoek veel mogelijk misleidende claims zag. De autoriteit noemt geen namen van bedrijven, maar geeft wel enkele voorbeelden van misleidende claims. Zo zei een kledingaanbieder dat een T-shirt dat hij verkocht van biologisch katoen was, maar eigenlijk bestond het voor maar 50 procent uit biologisch katoen. Als bedrijven consumenten blijven misleiden over hun producten, kan de ACM boetes opleggen. Die kunnen oplopen tot 900.000 euro per overtreding of een percentage van de omzet. Half juni publiceert de organisatie de resultaten.

X Bank verhuisd en gerestyled

Conceptstore X Bank in Amsterdam is verhuisd, heeft een metamorfose ondergaan en nieuwe namen aan het aanbod toegevoegd. In 2016 opende X Bank op de begane grond en de eerste etage van het W Hotel aan de Spuistraat in Amsterdam, waar het maar liefst 700 vierkante meter had. Na bijna vijf jaar is X Bank nu naar de het Bank-gebouw van W Hotel aan de overkant verhuisd. Daar heeft de conceptstore 200 vierkante meter tot zijn beschikking. Er zijn nieuwe namen aan het aanbod toegevoegd, zoals Studio Drift, Youngblood Jewelry, Casper Braat, Skua Studio, Nissue en Iris Maree. Ook zijn er nieuwe features te vinden, zoals een parfumbar en een ‘vinyl hoek’ met lp’s. Nog steeds zullen er kunstexposities worden gehouden. Speciaal voor de hernieuwde X Bank maakte Jackie Sleper de Xblue collectie. Daarnaast zijn de tijger van Iwan Smit en Du Coin Wall Art van Agnes van der Hoek te bewonderen.

Negentien procent meer omzet voor Wehkamp

Wehkamp heeft afgelopen boekjaar een retailomzet van 766 miljoen euro geboekt. Dat betekent een stijging van negentien procent in vergelijking met een jaar eerder, schrijft Retailtrends. Wehkamp groeide zowel in de traditionele categorieën, zoals vrouwen- en kindermode, als in nieuwe groepen als wonen en beauty. De webwinkel wist naar eigen zeggen zowel veel nieuwe klanten te trekken als vaker te verkopen aan bestaande. De cijfers die Wehkamp bekendmaakt zijn nog voorlopig. Winstcijfers worden daarom ook nog niet gemeld, die volgen bij de publicatie van de volledige jaarcijfers in de zomer. Harris zei eerder dat Wehkamp rekent op een winstgevend boekjaar. Vorig jaar werd er nog 17,8 miljoen euro verlies geboekt.

Iconische winkelpand Topshop aan Oxford Street in de verkoop

Het bekende winkelpand van Topshop’s flagshipstore aan Oxford Street in Londen is in de verkoop gegaan voor 420 miljoen pond. Het is de laatste stap in de ontmanteling van het winkelimperium van Arcadia. Dat schrijft The Guardian. Volgens The Sunday Times werd het gebouw twee jaar geleden nog geschat op een waarde van ongeveer 500 miljoen pond. Door de coronapandemie is de waarde van commercieel onroerend goed gedaald. Volgens Drapers Record zouden onder andere Frasers Group, JD Sports Fashion, Nike, Amazon en Ikea interesse hebben in het pand, naast verschillende warenhuizen en supermarkten. De opbrengst van het pand gaat naar de schuldeisers van Arcadia. Topshop’s flagshipstore van bijna 100.000 vierkante meter was een echte retailsensatie toen het in de jaren negentig opende in het iconische winkelpand aan Oxford Street, compleet met nagelsalon, fotohokjes, eetstalletjes en dj’s die dancemuziek draaiden. Arcadia werd eind vorig jaar failliet verklaard, waarna de verschillende onderdelen werden verkocht. Online retailer Asos kocht onder andere het merk Topshop, maar nam de winkels niet over.

Beeld: X Bank