TOP

Miljoenenschade webwinkels door Ideal-storing

Internetbetalingssysteem Ideal heeft afgelopen zondag zo'n zes uur platgelegen. De schade voor webwinkels loopt waarschijnlijk in de miljoenen.

Volgens Currence, het bedrijf achter Ideal, was een storing bij de Rabobank de oorzaak. Niet alleen betalingen via de Rabobank, maar ook die via ING en SNS gingen de mist in. Zaterdagavond ontstonden de problemen al, maar zondagmiddag vanaf een uur of vier lag het systeem grotendeels plat. Rond elf uur ‘s avonds waren de problemen opgelost.

30% minder dagomzet
De schade voor webwinkels loopt waarschijnlijk in de miljoenen. Per dag worden 190 duizend betalingen via Ideal gedaan, goed voor zo’n 14 miljoen euro. In het weekend is het vaak drukker dan doordeweeks, vooral bij de thuisbezorgservices. Zo gaf de directeur van Thuisbezorgd.nl in een speciaal uitgestuurd persbericht aan ongeveer 30% van de dagomzet, zo’n honderdduizend euro, mis te lopen.

Klagen via Twitter
Op Twitter werd dan ook druk geklaagd door webwinkelondernemers. “Dit geintje heeft dit weekend zeker miljoenen gekost”, tweet Patrick Kerssemakers van Fonq.nl. Sommige webwinkels zijn klanten maandag gaan bellen dat orders door de storing zijn mislukt. Webshops zitten onder meer met boekingen zonder registratie, waarbij geld wel is overgeschreven maar iDeal geen notificatie naar de site terug heeft gestuurd.

69 miljoen transacties in 2010
Transacties via Ideal zijn in Nederland de populairste online betaalmethode. Volgens Currence is 90% van de webwinkels bij het systeem aangesloten. In 2010 werden ongeveer 69 miljoen transacties via Ideal verricht, een stijging van 53% in vergelijking met het jaar ervoor. In totaal werd voor meer dan 5 miljard gekocht via Ideal.