TOP

Mijn shop is top: Stout Amsterdam

In deze nieuwe bodyfashionrubriek gaat Textilia langs bijzondere lingeriewinkels. Want wat maakt hun shop zo top?

Stout Amsterdam en eigenaresse Jeannette Westerveld zitten al sinds 1994 midden in de gezellige Berenstraat. Haar 95 vierkante meter aan lingerie en erotische bijproducten zijn inmiddels een begrip in de Amsterdamse binnenstad.

Ideaal
Sexy en tegelijkertijd kwalitatieve lingerie zoals die van Chantal Thomass of Der Kommissar zijn allang geen onbekende meer in de Nederlandse bodyfashionspeciaalzaken. Toen Westerveld haar lingeriezaak Stout begon was dat wel anders. De enige erotische lingerie met vrouwvriendelijke klasse was van het jonge en minder bekende label van Marlies Dekkers. “Toen ik startte in de business was dat op basis van franchise, hier vlak om de hoek. Maar ik wilde voor mezelf beginnen. De dames van de kapsalon in de straat hoorden dat dit pand vrijkwam, natuurlijk rende ik gelijk naar de eigenaar want de locatie was en is ideaal. Gelukkig maar, want ik zit hier heerlijk.”

Erotisch gedeelte
De lingerie in Stout heeft inderdaad een ondeugend uiterlijk, maar is altijd van hoge kwaliteit. Dat zijn merken als Valisère, Pleasure State, Desirée Webers, Peter Domenie, Chantal Thomass en La Perla. Ondanks dat de zaak er al jaren zit en de luxe labels snappen mensen het Stout-concept niet altijd. “Soms lopen mensen langs die zeggen: ‘dat is een sekswinkel’. Dat is jammer, ons erotische gedeelte heeft klasse en is absoluut laagdrempelig. We verkopen producten die gewoon net even anders zijn. Van borstverstevigende oliën tot korsetten.”

Specifieke sfeer
Hoe komt het dat juist haar shop internationaal naam heeft gemaakt? “We zijn al vanaf het begin goed opgepikt door de media. En Stout heeft een heel specifieke sfeer die veel mensen prettig vinden. Inmiddels hebben we een vast klantenbestand van zo’n 3500 mensen en er lopen daarnaast een hoop ‘losse’ klanten binnen. De combinatie van luxe en erotiek doet het gewoon goed,” vertelt Westerveld. Na 24 jaar blijft de winkel in beweging. “Het is nog een beetje vroeg om al iets over te zeggen, maar ik heb een hoop plannen met Stout. Zeker in deze crisistijd moet je je als retailer kunnen onderscheiden.”

Liefde
Want de economische malaise treft ook Westerveld. “Ik mis de toeristen, niet alleen de buitenlandse maar ook Nederlandse mensen van buiten de stad. Toch blijf ik iedere dag met positieve energie naar de winkel gaan en mijn enthousiasme is onverminderd. Uiteindelijk draait alles om de liefde voor het product en de liefde van mijn partner die mij steunt. Zonder dat red je het geen 16 jaar!”