TOP

Megaverlies voor moederbedrijf Topshop, Bredase winkelier betaalt graag meer belasting en nieuwe winkels Only for Men, Van Haren


2018 was een slecht jaar voor het moederbedrijf van Topshop. Verder: winkeliers in Breda betalen graag meer belasting en Only for Men en Van Haren openen winkels. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 10 september.

Foto: Magnus D (via Flickr)

Megaverlies moederbedrijf Topshop

Arcadia, het bedrijf achter onder andere Topshop, Topman en Dorothy Perkins heeft 2018 afgesloten met een verlies van maar liefst €153,7 miljoen. De omzet daalde met 4,5%. Het is de eerste keer in zeven jaar tijd dat het concern een negatief resultaat heeft moeten incasseren, meldt de Britse pers. In 2017 werd nog een winst van €221 miljoen gerealiseerd. Eigenaar Sir Philip Green zegt te laat te hebben gereageerd op de veranderende markt. “Mensen willen een ander soort service. Hadden we dit moeten zien aankomen drie, vier jaar geleden? Misschien. Maar nu moeten we doorpakken”, aldus Green tegen de BBC. Arcadia zit middenin een herstructurering in een poging het tij te keren, waarbij ontslagen vallen op het hoofdkantoor, 23 winkels in het Verenigd Koninkrijk en Ierland worden gesloten en 25 winkels in de Verenigde Staten.

Bredase winkelier wil belastingverhoging

De reclamebelasting die ondernemers in de binnenstad van Breda betalen wordt met een ton verhoogd tot 400.000 euro. Normaal gesproken staan ondernemers op hun achterste benen bij zo’n verhoging, maar dit keer heeft de middenstand er zelf om gevraagd. Het geld is nodig om de ambities van het Ondernemersfonds in de Brabantse stad te financieren, meldt BNDeStem. “Nu gaat het geld op aan feestverlichting, wat bloembakken, een najaarsfeestje en wat straatverenigingen. Meer niet. We willen meer en daarom is een meerjarenplan geschreven dat veel verder gaat’’, zegt Jos Koniuszek, voorzitter van het fonds tegen de krant. In het meerjarenplan dat loopt tot en met 2023 staat onder meer dat er zowel een winter- als mode-evenement wordt georganiseerd, dat er wordt gewerkt aan ‘collectief gastheerschap’, sfeergebieden en de aankleding van de stad.

Nieuwe winkel Only for Men

Mannenmoderetailer Only for Men heeft een nieuwe winkel geopend in Almere, meldde Textilia maandag. Deze vestiging van zo’n 1.000 vierkante meter groot, is volgens het nieuwe winkelconcept ingericht met onder meer een personal shopping service, een grote bar en kleine kassablokken waardoor klanten niet lang in de rij hoeven staan. De nieuwe winkel is voor Only for Men de volgende stap naar uitbreiding. De keten wil uiteindelijk landelijke dekking, zo liet het bedrijf eerder dit jaar weten. De winkelketen heeft nu vooral zaken in Utrecht, Gelderland en Noord-Brabant en een outlet vlakbij Bataviastad in Flevoland.

Primark plust door nieuwe winkels

Primark verwacht dit jaar een omzetgroei van 4% ten opzichte van 2018, meldt moederbedrijf Associated British Foods in een cijferupdate. De groei wordt met name gerealiseerd door de opening van nieuwe winkels; de like for like-verkopen daalden met 2%. De Ierse keten heeft dit jaar veertien nieuwe winkels geopend in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Frankrijk, België, Nederland en Slovenië. Daar komen in 2020 nog eens negentien vestigingen bij waaronder in Rotterdam Forum, het nieuwe winkelgebied dat de Lijnbaan gaat verbinden met de Coolsingel.

Van Haren opent in Antwerpen

Schoenenketen Van Haren heeft een nieuwe winkel geopend op de Meir, de grootste winkelstraat in Antwerpen. Het is de vijftiende winkel van de keten in België. Met een oppervlakte van 850 vierkante meter is de zaak ook meteen de grootste van het land, zo schrijft vakblad Schoenvisie. De winkel gaat zo’n 20.000 paar schoenen huisvesten en wil een ‘unieke beleving’ brengen. Zo komt er een sportcorner van 150 vierkante meter met inspiratie-eilanden van grote sportmerken als Nike en Adidas, een interactieve kinderhoek en een koffiecorner.

Van Haren begon in 1929 met een volledig eigen schoenproductie en een eigen winkel in Rotterdam. Inmiddels heeft de keten 143 winkels in Nederland, 15 in België, een online shop en verkooppunten bij Wehkamp en Bol.com. Van Haren is onderdeel van de Duitse Deichmann-groep. Het concern verkocht vorig jaar 178 miljoen paar schoenen, goed voor een netto-omzet van vijf miljard euro.