TOP

Meer banen in detailhandel door opkomst webwinkels

In bijna alle provincies is de werkgelegenheid in de detailhandel sinds het begin van de crisis gestegen. Landelijk steeg de werkgelegenheid in de sector met vijf procent. Dit door de opkomst van e-commerce.

Uit een onderzoek van het economische bureau van ING blijkt dat de werkgelegenheid in de detailhandel sinds het begin van de crisis in 2007 met vijf procent is gestegen. In bijna alle provincies is een stijging zichtbaar. Reden voor deze groei is de opkomst van webwinkels. Ook nam de werkgelegenheid toe door de ruimere openingstijden van winkels.

Meer banen

Het aantal banen bij webwinkels groeide in de afgelopen zeven jaar van ruim 14.000 banen tot meer dan 35.500 banen. De detailhandel is goed voor tien procent van de banen in Nederland, totaal 776.000 banen. Daarmee is de branche – in alle provincies – één van de grootste werkgevers. Het aantal banen in fysieke winkels is in een aantal provincies door de opkomst van online shoppen juist afgenomen. Maar doordat winkelmedewerkers gemiddeld minder uren zijn gaan werken, kunnen weer meer mensen worden ingezet om hetzelfde werk te doen.

Provincies

In Flevoland was de stijging in de werkgelegenheid sinds de crisis het grootst: twintig procent. In Zeeland nam de werkgelegenheid de afgelopen zeven jaar met twee procent af. De daling van de werkgelegenheid in de Zeeuwse detailhandel kan volgens ING een voorbode zijn voor andere provincies. Hoe de werkgelegenheid zich in de toekomst verder zal ontwikkelen is volgens ING echter nog de vraag. In Noord-Holland zijn inmiddels de meeste e-commercebanen: ruim 6.900. Lees ook: Helft webwinkeliers stopt binnen een jaar.

Ketens en zelfstandigen

Ruim de helft (54 procent) van de winkelruimte in Nederland wordt ingevuld door winkelketens. Dit aandeel neemt geleidelijk toe. In Zeeland en Overijssel is het aandeel van ketens lager dan het landelijk gemiddelde. In deze provincies spelen zelfstandige winkeliers nog een grotere rol in het winkelbestand. In Flevoland en Utrecht bepalen ketens zelfs meer dan 60 procent van het winkelaanbod.

Winkelvloeroppervlak

Ook het fysieke winkelaanbod is de afgelopen zeven jaar gestegen. Het totale winkelvloeroppervlak bedraagt inmiddels ruim 31 miljoen vierkante kilometer. Gemiddeld is er ruim 1.850 vierkante meter per 1.000 inwoners. In Oost-Groningen, Zuidwest-Overijssel en IJmond staat bijna veertien procent van de winkelruimte leeg. In Utrecht, Amsterdam en Almere ligt de leegstand op vijf tot zes procent.

Lees ook: Steeds meer behoefte aan grote winkelruimtes