Meer aanmeldingen xs-shops voor Thuiswinkel Awards 2011
De publieksprijzen van de Thuiswinkel Awards is dit jaar bij xs-shops (webwinkeliers met een omzet minder dan 3 miljoen euro) populair. Terwijl winkeliers nog een week de tijd hebben om zich in te schrijven, is het aantal aanmeldingen al met 25 procent gestegen. Dit laat Paloma van der Put, manager marketing en communicatie bij initiatiefnemer Thuiswinkel.org in een telefonische reactie aan Textilia weten. Thuiswinkel.org zorgt voor de organisatie van het evenement.
Onderzoek
Van der Put denkt dat de stijging te maken heeft met het benchmark-onderzoek dat de stichting Thuiswinkel Awards dit jaar in samenwerking met het HBD georganiseerd heeft. “Kleine webwinkeliers hebben vaak geen geld voor een groot onderzoek. Doordat wij na het uitreiken van de prijzen de deelnemers ook een rapport met consumentenbeoordelingen geven, krijgen ze toch inzicht in de mening van de klant.” Daarnaast ziet Van der Put ook een verschuiving in de markt. “Ook wij merken dat er steeds meer kleine webwinkels worden opgericht. Ik denk dat ook dit te maken heeft met de stijging van het aantal aanmeldingen.”
Vakjury
De vakjury bestaat dit jaar uit 21 mensen en wordt gevormd door hoofdredacteuren van mediapartners van de Nationale Thuiswinkel Awards, bekende vakgenoten en deskundigen. Dit jaar zijn er zes nieuwkomers waaronder Olivier van Duijn van eBay en Dennis van Allemeersch van PayPal. Ook Martin Beijer, winnaar van de Starter Award in 2010 zit dit jaar in de jury.
Aparte avond
De awards voor de xs-shop worden op 3 maart tijdens een aparte award avond uitgereikt. De vakprijzen voor de beste webwinkel, de beste startende webwinkel, de beste mobiele webwinkel en de publieksprijzen voor xl-shops worden 24 maart in Huis ter Duin in Noordwijk uitgereikt. Vanaf 4 maart kunnen consumenten stemmen op hun favoriete shop.