TOP

Maxeda tevreden over omzetplus van 0,6%

Maxeda, het moederbedrijf van oa. V&D, De Bijenkorf, M&S en Hunkemöller, heeft de omzet in boekjaar 2008/2009 zien toenemen met 0,6%. En daar is het bedrijf zeer tevreden over, met het oog op de verslechterende economie.

Uit de definitieve jaarcijfers over 2008/2009 van Maxeda blijkt dat de netto-omzet is toegenomen met 0,6% naar €3,2 miljard. Op basis van een vergelijkbaar winkelbestand (dus zonder de nieuwe winkels) is de omzet echter gedaald met 1,1%. Met het oog op de financiële situatie stemmen deze cijfers het bedrijf echter tevreden. Zo is het marktaandeel  voor de meeste winkelketens en productgroepen toegenomen.

Het afgelopen jaar is er flink geïnvesteerd in nieuwe winkels. Er werd een nieuwe V&D in Venlo geopend en er werd internationaal geëxpandeerd door Hunkemöller en M&S. Ook is er een nieuw internationaal distributiecentrum gebouwd voor M&S, die sinds april operationeel is. In maart verkocht het bedrijf vrouwenmodeketen Claudia Sträter aan de Nederlandse investeerder 2Deal Ventures.

Tevens heeft het bedrijf in 2008 een Duurzaamheidsprogramma ontwikkeld met als doel een bijdrage te leveren aan een beter milieu. De Bijenkorf introduceerde een ‘actief energie management systeem’ wat resulteerde in een totale energiebesparing van 8%. De succesvolle pilot van Hunkemöller om goederen per boot in plaats van per vrachtwagen te vervoeren, resulteerde in een CO2 besparing van 32%. M&S mode heeft vorig jaar 40.000 van haar ‘Green Bags’ verkocht die gemaakt zijn van 90% gerecycled materiaal. V&D en La Place hebben een succesvolle pilot gehouden om hun restafval te recyclen met als uitkomst dat 80% aan gescheiden afval haalbaar is. De Bijenkorf ontwikkelde tenslotte een nieuw private label: Pure is een collectie duurzame vrouwenmode gemaakt van biologisch katoen.