TOP

Maud’s moderubriek #26

Wat gebeurde er afgelopen week allemaal in de wondere wereld van de mode? Modejournalist Maud Gerards volgt de ontwikkelingen binnen de industrie op de voet. Deze week: Jean Paul Gaultier is boos en Burberry loves de Beckhams.

Jean Paul Gaultier vs. Tim Blanks
Jean Paul Gaultier is boos. De Franse ontwerper blijkt niet zo goed tegen kritiek te kunnen. Want kritiek die kreeg hij, op zijn laatste show. En dat van niet de minste: Style.com editor Tim Blanks was niet gecharmeerd van de collectie en pende zijn mening neer in een recensie. Gaultier liet het er niet bij zitten en publiceerde gisteren een open brief aan de modejournalist.

Tim Blanks komt in zijn stuk tot de conclusie dat Jean Paul Gaultier ooit de erfgenaam van de Franse modetroon was, maar dat helaas niet meer is. Ook uitte Blanks zijn kritiek op het feit dat er een reality-ster meeliep in de coutureshow. Nadat Gaultier in zijn gloriedagen sterren als Madonna voor hem liet lopen, zou deze tv-ster nogal down-market zijn.

En dat schoot Jean Paul Gaultier in het verkeerde keelgat. In een open reactie laat de Fransman weten dat Tim Blanks in het vervolg zijn tijd maar beter ergens anders kan besteden dan bij zijn show. “Als je zo dol bent op de mode die ik vroeger maakte, dan raad ik je aan om een kaartje te kopen voor mijn overzichtstentoonstelling in Stockholm”, bijt de ontwerper de journalist toe.

Vooralsnog heeft Blanks niet gereageerd op de open brief. Begrijpelijk. Enkele maanden geleden liet journaliste Cathy Horyn zich wel verleiden tot een ordinaire ruzie met Hedi Slimane, die zich via de media afspeelde. De grote vraag is natuurlijk: gaat Tim Blanks weer naar de volgende show van Gaultier? De tijd zal het leren.

Beckham voor Burberry
Je bent tien jaar oud, wordt gevraagd voor een fotoshoot en zorgt er vervolgens voor dat de omzet van het miljoenenbedrijf waarvoor je op de foto gaat stijgt met 13 procent. Het kan, als je Romeo Beckham bent.

De spruit van David en Victoria Beckham stond model voor de voorjaarscollectie 2013 van het Britse label. Burberry laat nu weten dat de consumenten zeer positief hebben gereageerd op de advertentie met Romeo Beckham. Zo goed zelfs, dat de totale omzet van het bedrijf steeg met 13 procent.

Victoria kan wel uitkijken. Zometeen wordt ze van haar troon gestoten door haar hoogsteigen zoon. Wel apart is dat Burberry het succes van de campagne geheel toeschrijft aan Romeo. Model van het moment Cara Delevingne schittert daar namelijk ook in, maar blijkbaar iets minder goed dan Beckham junior.