TOP

Maud’s moderubriek #19

Wat gebeurde er afgelopen week allemaal in de wondere wereld van de mode? Modejournalist Maud Gerards volgt de ontwikkelingen binnen de industrie op de voet. Deze week: meer verdriet voor Missoni, Suri Cruise een fotograaf die model wordt.

Ottavio Missoni overleden
Voor de familie Missoni van het gelijknamige modehuis is 2013 niet bepaald het makkelijkste jaar. Vorige week donderdag overleed de oprichter van het Italiaanse label, Ottavio Missoni is 92 jaar geworden. Missoni is een familiebedrijf dat stamt uit 1953. Destijds opgericht door Ottavio, inmiddels in handen van zijn drie kinderen.
Een van die drie kinderen, Vittorio Missoni, en diens vrouw zijn al sinds 4 januari vermist. Vittorio was binnen Missoni verantwoordelijk voor de marketing. Samen met zijn echtgenote vloog hij in een vliegtuigje langs de Venezolaanse kust. Daar is het toestel van de radar verdwenen en sindsdien is er niets meer van het vliegtuig en de inzittenden vernomen.
Veel ellende voor een merk dat beroemd werd met kleurrijke zigzagpatronen en mooie breisels. Missoni is altijd een geliefd merk geweest onder beroemdheden. Ook was dit het eerste label dat modellen BH-loos over de catwalk liet lopen. Tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, destijds nogal chocking.

Kledinglijn voor Suri
De dochter van Katie Holmes en Tom Cruise krijgt een eigen kledinglijn. Oh nee, toch niet. Waar de Britse krant ‘The Sun’ het verhaal vandaan heeft getoverd is niet helemaal duidelijk, aangezien “een bron” het verhaal vertelt. In ieder geval heeft het niet lang geduurd tot de schrijvers weer mochten rectificeren.
In het artikel stond dat Suri Cruise dit najaar haar eerste eigen kledinglijn zou lanceren voor jonge meisjes. Zelf is Suri zeven jaar oud. Het zou om een contract van omgerekend 1,7 miljoen euro gaan, afgesloten met een New Yorks warenhuis waar de naam niet van bekend werd gemaakt.
Allemaal niet waar dus, zo liet de woordvoerder van haar moeder Katie Holmes weten. Wel zou de kleine Suri al helemaal gek van mode zijn. Wat niet is kan dus in de toekomst nog komen.

Terry Richardson voor Valentino
Diverse oude modehuizen kiezen dit najaar voor flink wat rock&roll in hun collecties en bijbehorende campagnes. Zo schakelde Hedi Slimane de rockers Marylin Manson en Courtney Love in voor de nieuwe Saint Laurent Paris-campagne en werkt Chanel samen met Alice Dellal.
Ook het Italiaanse Valentino zet een stapje de donkere kant op. Daarom vroegen ontwerpers Maria Grazia Chiuri en Pierpaolo Piccioli de modefotograaf Terry Richardson voor de nieuwste Valentino-campagne. Richardson staat voor deze klus niet alleen achter, maar ook voor de camera. Althans, zijn getatoeëerde armen dan. De bekende ‘thumps up’ die hij altijd geeft als hij op de foto gaat met beroemdheden blijven ook achterwege.
Chiuri en Piccioli vroegen Terry Richardson omdat hij bekend staat om het vele naakt en hoge rock&roll-gehalte in zijn fotografie. De ruigere weg is een hele andere dan we van het vrouwelijke Valentino gewend zijn. Maar mocht het merk haar imago echt willen verjongen en wat rauwer maken, dan is deze campagne subtiel maar zeker geslaagd.