TOP

Maud’s moderubriek #16

Wat gebeurde er afgelopen week allemaal in de wondere wereld van de mode? Modejournalist Maud Gerards volgt de ontwikkelingen binnen de industrie op de voet. Deze week: H&M gaat voor goud, Christian Lacroix maakt couture en Vogue onder vuur.

H&M gaat voor goud
Modeketen H&M mag dan wereldberoemd zijn, het bedrijf laat regelmatig zien waar haar roots liggen. Daarom zal het Zweedse Olympische team de komende vier jaar gekleed worden door Hennes & Mauritz. Het designteam van de keten gaat de outfits verzorgen die de Zweedse sporters zullen dragen tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Rusland volgend jaar. De Spelen worden door het Zweedse team ook afgesloten in kleding van H&M.
Hetzelfde geldt voor de Olymipische Spelen van 2016 in Rio de Janeiro. Behalve de ceremoniekleding maakt H&M ook trainings- en vrijetijdskleding voor de sporters, die ze kunnen dragen in het Olympisch dorp.
H&M laat weten dat deze klus een grote eer is voor het bedrjf. “De kleren zullen sport en mode samen brengen op een nieuwe manier. De Zweedse stijl en smaak zal zeker terug komen in de designs”, vertelt Ann-Sofie Johansson, hoofdontwerpster van de keten. Op commercieel gebied is de samenwerking natuurlijk ook een goede zet. Er zijn maar weinig evenementen die beter worden bekeken dan de Olympische Spelen.

 

Lacroix voor Schiaparelli
De legendarische ontwerper Christian Lacroix gaat een eenmalige collectie ontwerpen voor het modehuis Schiaparelli. Deze collectie krijgt de naam ‘Een liefdesverklaring aan Elsa’ en is bedoeld om de oprichtster van het modehuis, Elsa Schiaparelli, te eren. Christian Lacroix ontwerpt in totaal vijftien iconische creaties die in juli op de catwalk te zien zullen zijn tijdens de Couture Fashion Week in Parijs.
Het modehuis Schiaparelli is van plan om niet alleen met Lacroix, maar met heel veel verschillende ontwerpers samen te gaan werken. Misschien wordt iedere couturecollectie wel door een andere designer ontworpen. Of dat ook geldt voor de pret-a-porter van Schiaparelli valt te betwijfelen. De geruchtenmodel draait overuren. Zo worden John Galliano, Marco Zanini en Erdem genoemd als nieuwe head of design.

 

Alweer een zwart geschminkt model
Modebladen zijn dol op een beetje provocatie. Graag brengen ze de discussie op gang, willen ze taboes doorbreken of tonen ze de andere kant van schoonheid. De Nederlandse Vogue wilde waarschijnlijk ook een discussie op gang brengen met een van de fotoshoots die te vinden is in het nieuwe meinummer, maar het is de vraag of deze manier de goede manier is.
Vogue NL koos ervoor om het gezicht van een blank model zwart te schminken in een editorial met de titel ‘Heritage Heroes’. Het zwarte gezicht is een detail dat veel critici als discriminerend bestempelen. Het is ook niet de eerste keer dat deze vorm van ‘make-up’ wordt toegepast in modereportages. Nog niet lang geleden deden Vogue Paris, Numéro en Lófficiel (alle drie Franse bladen) een soortgelijk iets bij een blank model.
Het meinummer van Vogue NL ligt nog maar net in de winkels, maar verschillende websites hebben al een paar tips voor de bladen om dit niet meer te laten gebeuren. Zo zouden ze namelijk ook gewoon een donker model kunnen boeken, of het blanke model kunnen voorzien van normale make-up. Vogue zelf heeft nog niet gereageerd, maar dat zal vast niet meer lang duren.