TOP
Premium Berlijn

Martijn Rozenboom betaalde 7,8 miljoen voor FNG-ketens, Premium Group annuleert beurzen in januari

Martijn Rozenboom betaalde 7,8 miljoen voor retailformules Expresso, Claudia Sträter, Miss Etam, Promiss en Steps, onderdeel van het failliete FNG. Verder: de januari-edities van Premium, Seek en Fashiontech in Berlijn gaan niet door en het omzetherstel van mode- en schoenenwinkels stokt in september. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 30 oktober.

Martijn Rozenboom betaalde 7,8 miljoen voor modeketens FNG Nederland

Martijn Rozenboom betaalde ruim 7,8 miljoen euro voor de retailformules Expresso, Claudia Sträter, Miss Etam, Promiss en Steps, die onderdeel waren van het ter ziele gegane FNG Nederland. Dat blijkt uit het faillissementsverslag van curator Kees van de Meent. Rozenboom nam onder de vennootschap MFG Licensing GmbH onder meer de inventaris (bijna 1 miljoen), voorraden (ruim 1,8 miljoen) en IE-rechten (2 miljoen) van de modeketens over. De ‘recovery specialist’ bracht volgens de curator het beste bod uit. Er waren meerdere gegadigden, maar die slaagden er niet in om de financiering bij de bank rond te krijgen. “Ook is nadrukkelijk onderzocht of het mogelijk was om afzonderlijke biedingen als een kralenketting aaneen te rijgen. Ook dat bleek uiteindelijk niet haalbaar.”

Uit het verslag blijkt ook dat Expresso en Claudia Sträter, die inmiddels zijn doorverkocht aan Van Uffelen, in de jaren voor het faillissement forse verliezen leden. New Fashions, waaronder de winkels van Expresso vallen, noteerde in 2018 een verlies van 1,8 miljoen op een omzet van 20,5 miljoen. In 2019 daalde de omzet naar 17,8 miljoen, terwijl het verlies tot 3,7 miljoen opliep. Miss Etam deed het wel goed; de modeketen boekte over 2018 een omzet van bijna 93 miljoen en maakte meer dan 17,5 miljoen euro winst. In 2019 steeg de omzet naar ruim 100 miljoen en de winst naar 18,7 miljoen. Van Promiss en Steps zijn geen financiële gegevens bekend.

Het verslag gaat ook dieper in op de oorzaak van het faillissement, waardoor in Nederland 1470 mensen hun baan verloren. De Nederlandse tak werd meegesleept in het bankroet van FNG België. De modegroep werd sinds begin dit jaar geconfronteerd met toenemende liquiditeitsproblemen als gevolg van een zwak vierde kwartaal in 2019. Dat kwam bovenop de hoge schulden die in de jaren daarvoor waren opgebouwd. Daarnaast rommelde het intern; FNG-oprichters Dieter Pennincks, Anja Maes en Manu Bracke worden verdacht van financiële fraude. De coronacrisis en ingrijpende overheidsmaatregelen waren de laatste druppel voor de modegroep. Zowel in België als Nederland waren de winkels van FNG lange tijd gesloten.

CBS: omzetherstel mode- en schoenenwinkels stokt in september

Het omzetherstel van mode-, schoenen- en lederwarenwinkels is gestokt in september, blijkt uit cijfers van het CBS. Na de sterke daling in het voorjaar krabbelden mode- en schoenenretailers weer op naarmate de zomer vorderde, waarbij schoenenwinkels in augustus zelfs licht plusten (1,1 procent). Nu zijn de mode- en schoenenbranche met omzetdalingen van respectievelijk 6,8 en 12,3 procent weer terug op het niveau van voor de zomer.

De detailhandel als geheel had wel een sterke septembermaand met een omzetgroei van 7,6 procent ten opzichte van september 2019. Winkels in non-food deden het ook goed met een plus van 6,2 procent. Het verkoopvolume was 4,4 procent hoger. Daarnaast is online bijna 35 procent meer omgezet. Webwinkels plusten met bijna 30 procent, multichannel spelers zagen hun internetomzet met 42,1 procent toenemen.

Omzet deelbranches september 2020. bron: CBS

Januari-edities Premium, Seek en Fashiontech geannuleerd

De winteredities van Premium, Seek en Fashiontech gaan niet door. De beurzen stond gepland voor januari 2021 in Berlijn. Het zou de laatste keer in de Duitse hoofdstad worden; volgende zomer verhuizen de evenementen naar Frankfurt, als onderdeel van de nieuwe Frankfurt Fashion Week. Die gaat vooralsnog wel door en vindt plaats in juli 2021. Eind november wordt er meer bekendgemaakt over de exacte invulling. “Dit was een ongelooflijk moeilijke beslissing voor ons”, laat Anita Tillmann, managing partner van de Premium Group, in een persbericht weten. “Vooral omdat we Berlijn geen gedag wilden zeggen zonder een passend afscheid.” Onder de huidige omstandigheden blijkt doorgang helaas niet mogelijk, stelt ze. “Zolang er vertragingen zijn in de productie en er voortdurend veranderende reis- en contactbeperkingen gelden, kunnen we geen beurzen, conferenties of evenementen organiseren die aan onze eisen en de eisen van onze exposanten voldoen.”

Geen London Fashion Week in januari

De London Fashion Week, die gepland stond voor januari 2021, gaat eveneens niet door. De British Fashion Council bevestigt aan Women’s Wear Daily dat het evenement doorschuift naar de week van 19 tot en met 23 februari. Dat is in lijn met de strategie van de modeweek, die traditiegetrouw een gescheiden mannen- en vrouweneditie organiseerde. Die zullen komende februari fuseren als een digital-first event, met beperkte fysieke activiteiten. De organisatie ondersteunt de mannenmodemerken die normaal in januari presenteren met een b2b-salescampagne in die maand, zodat ze alsnog afspraken met internationale verkopers kunnen plannen.   

United Wardrobe-verkopers niet blij met overname Vinted

De overname van United Wardrobe (UW) door het veel grotere Vinted is bij veel UW-verkopers in het verkeerde keelgat geschoten. Anders dan United Wardrobe, waar veel kleine bedrijfjes in tweedehandskleding op aangesloten zijn, wil Vinted alleen met particuliere verkopers in zee. Met als gevolg dat een groot aantal accounts na overname geblokkeerd is, zoals die van Stijn Buschgens van Wildebras Vintage en Elise bakker van Roadthrifters. “Dat is heel zuur, want een groot deel van onze inkomsten komt binnen via United Wardrobe”, zegt Buschgens tegen het AD. “We hebben veel aan United Wardrobe te danken, maar andersom is dat ook het geval. Ze ontvangen tien procent commissie per verkocht artikel. Als je veel verkoopt, kreeg je bij hen de status van topverkoper. Dat is juist de categorie die nu klem zit en alle volgers en reviews kwijt is na het overzetten van de accounts naar Vinted.’’ UW-ceo Sjuul Berden, die in de nieuwe organisatie een leidinggevende functie behoudt, zegt tegen de krant ‘aangedaan’ te zijn door de kritiek. “We zagen deze blokkades niet aankomen.” Hij onderzoekt nu of de leden op eigen naam alsnog via Vinted kunnen verkopen, al dan niet met een maximumaantal te verkopen artikelen.

Foto: Premium