TOP

Mannenmodemerk Benvenuto failliet, Pepe Jeans steunt kwetsbare gezinnen en voor het eerst verlies voor Amazon?

Amazon verwacht voor het eerst verlies te draaien. Verder werd er in Duitsland faillissement aangevraagd voor mannenmodemerk Benvenuto, steunt Pepe Jeans kwetsbare gezinnen in de crisis en lanceren Nederlandse ondernemers een platform voor winkelen in timeslots. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 1 mei.

Mannenmodemerk Benvenuto failliet

Het Duitse mannenmodelabel Benvenuto is het volgende slachtoffer van de coronacrisis in de modebranche. Het moederbedrijf Leithäuser Groep heeft op 17 april het faillissement aangevraagd voor het merk bij de rechtbank in Essen. In een persbericht van Benvenuto zegt het bedrijf in financiële problemen te zijn gekomen door de gedwongen winkelsluitingen in Duitsland in de strijd tegen het coronavirus. Het merk kan de bijbehorende ‘aanzienlijk omzetverliezen’ niet opvangen naast de lopende kosten. Wat het faillissement betekent voor de uitlevering in Nederland is nog niet bekend. Een mogelijke doorstart wordt onderzocht.

Voor het eerst verlies voor Amazon?

Amazon houdt voor het eerst in jaren rekening met een verlies over het tweede kwartaal. Dat komt door extra kosten die het bedrijf maakt in verband met het coronavirus, meldt Nu.nl. Het gaat om een kostenpost van zo’n 4 miljard dollar, onder andere voor het testen van het personeel op Covid-19. Topman Jeff Bezos zei bij de presentatie van de cijfers dat hij voor het tweede kwartaal een winst van zo’n 4 miljard dollar verwacht, maar die winst gaat dus op aan de coronakostenpost.

Budget-Hema opent in Haarlem

Hema opent in mei een vestiging van de budgetformule Hemarkt in Haarlem. De nieuwe winkel komt op de begane grond en de eerste verdieping van het voormalige V&D- en Hudson’s Bay-pand aan het Verwulft. Volgens het Noordhollands Dagblad gaat het vooralsnog om een tijdelijk huurcontract, maar Hema wil zich er permanent vestigen met een complete winkel in het hele pand. Bij de Hemarkt worden oude collecties tegen flinke kortingen aangeboden. De budgetformule werd in 2015 gelanceerd en heeft inmiddels een aantal vestigingen door het land in voormalige V&D-panden.

Pepe Jeans steunt kwetsbare kinderen

Het Britse Pepe Jeans heeft zes verschillende T-shirts ontworpen voor het goede doel. De opbrengsten van de shirtjes worden voor 100% gedoneerd aan hulporganisatie World Vision om voedsel, zekerheid en zorg te bieden aan kwetsbare kinderen en gezinnen die door de Covid-19-crisis zijn getroffen.

Nieuwe platform voor winkelen in timeslots gelanceerd

Vier Nederlandse ondernemers hebben een platform gelanceerd waarbij winkelen in timeslots wordt geautomatiseerd. Via Shoptiming kunnen zelfstandige winkeliers en ketens kosteloos gebruik maken van een tijdregistratiesysteem wat het maximaal aantal klanten in de winkels controleert. De site maakt gebruik van timeslots. De winkelier maakt deze aan en de consument kan vervolgens een timeslot kiezen om langs te komen. ShopTiming houdt rekening met het maximumaantal bezoekers dat toegestaan is in de winkel. De winkelier bepaalt hoeveel mensen er maximaal tegelijkertijd in de winkel kunnen zijn, de website organiseert de rest. Winkels als Four en Behind the Pines in Amsterdam hebben zich al aangesloten

Beeld: Pepe Jeans X World Vision